The Eastwood Factor (2010)

Regie: Richard Schickel | 90 minuten | documentaire | Met: Clint Eastwood, Morgan Freeman, Deborah Hopper

Clint Eastwood is een naam in de filmwereld waar niemand om heen kan. Zowel als acteur als regisseur heeft het Hollywood icoon naam gemaakt. In de jaren vijftig van de vorige eeuw brak hij door als vaste acteur in de tv-serie “Rawhide”. Zijn grote doorbraak kwam met de spaghettiwestern-trilogie van Sergio Leone. Als regisseur kwam zijn debuut in 1971, ‘Play Misty for Me’, die genomineerd werd voor een Golden Globe. 1971 was sowieso een goed Eastwood jaar, want het was ook het jaar waarin zijn Dirty Harry karakter geïntroduceerd werd. Vier Oscars (voor beste regisseur van ‘Unforgiven’ en ‘Million Dollar Baby’, evenals beste film) minstens zoveel meesterwerken later mag de boomlange Eastwood zich gerust een van ‘s werelds meest invloedrijke sterren noemen. In ‘The Eastwood Factor’ zet filmmaker Richard Schickel Clint Eastwood flink in het zonnetje. De documentaire op speelfilmformaat staat als extra op de blu-ray van ‘Hereafter’ (2010), Eastwoods film over het hiernamaals, maar behandelt zijn carrière tot de film die hij daarvoor maakte, ‘Invictus’.

In ‘The Eastwood Factor’ krijg je – op chronologische volgorde – vooral veel filmscènes uit Eastwoods veelomvattende loopbaan te zien. De voice-over is van Morgan Freeman, die ook uit eigen ervaring put. Met hem maakte Eastwood bijvoorbeeld zijn meesterwerk ‘Unforgiven’, maar ook het recentere ‘Invictus’. Daarnaast toont Schickel in zijn ode aan de legendarische filmmaker enkele achter-de-schermen beelden, waarin hij laat zien hoe bepaalde scènes tot stand zijn gekomen en wat Eastwoods visie daarop was.

De gesprekken met de in 1930 geboren legende gaan niet heel erg diep, dus mensen die hopen een glimp van Eastwoods privéleven op te vangen moeten hun verwachtingen bijstellen. We zien hem een balletje slaan op de golfbaan, zien hoe hij in zijn muziekstudio op het terrein van Warner de themesong van ‘Mystic River’ speelt en lopen met hem en zijn vaste kostuumassistent Deborah Hopper door de enorme verzameling kledingstukken uit zijn hele Warner-loopbaan. Eastwood vertelt over zijn keuzes als acteur en als regisseur en dat levert – hoe kan het ook anders – boeiende documentairebeelden op. Liefhebbers van de Hollywoodster zullen ongetwijfeld hun vingers aflikken bij deze verzameling fragmenten, maar een waarschuwing is wel op zijn plaats. De documentaire is niet geheel spoilervrij. Heb je nog niet al het werk van Eastwood gezien, zul je het kijken van ‘The Eastwood Factor’ misschien beter uit kunnen stellen. De documentaire laat niet na sleutelscènes uit bijvoorbeeld ‘Unforgiven’, ‘Million Dollar Baby’, ‘Mystic River’, ‘Gran Torino’ en ‘A Perfect World’ te tonen. Afgezien van dat minpuntje is ‘The Eastwood Factor’ een mooi en compleet eerbetoon aan een van de meest charismatische en tot de verbeelding sprekende filmsterren die we kennen.