The Emperor’s New Groove – Keizer Kuzco (2000)

Regie: Mark Dindal | 75 minuten | komedie, animatie, familie, avontuur, fantasie | Originele stemmencast: David Spade, John Goodman, Eartha Kitt, Patrick Warburton, Wendie Malick, Kellyan Kelso, Stephen J. Anderson, Eli Russell Linnetz, Bob Bergen, Tom Jones, Patti Deutsch, John Fiedler, Joe Whyte

‘The Emperor’s New Groove’ of in het Nederlands ‘Keizer Kuzco’ is nummer 39 in het rijtje van Disney classics. De film werd in de zomer van 2001 uitgebracht in de Nederlandse bioscopen waar hij het op moest nemen tegen een film van die andere animatiestudio, ‘Shrek’.

Keizer Kuzco (David Spade) is een verwend kind, dat gewend is altijd zijn zin te krijgen. Net achttien jaar oud en hij manipuleert er op los alsof hij zijn hele leven niets anders doet (en dat is natuurlijk ook zo). Hij is in wezen niet slecht, hij heeft gewoon een flink aantal levenslessen nodig, en uiteraard krijgt hij die in deze film. Wie wel slecht is, is zijn oerlelijke adviseur Yzma, een leuke rol van Eartha Kitt (wiens stem je uit duizenden zou herkennen). Yzma is er op uit de macht van Kuzco over te nemen, en gaat daarvoor over lijken – bijna dan. Het vuile werk mag door haar sidekick Kronk gedaan worden. Kronk is een boom van een vent, oerdom en hij heeft af en toe last van zijn geweten. De scènes waarin het duiveltje in hem discussies voert met zijn goede geweten zijn hilarisch. Kronk wordt ingesproken door Patrick Warburton, een acteur die al vele rollen op zijn cv heeft staan, zowel als stemacteur als in films of tv-series. Kronk steelt elke scène waarin hij te zien is, en het is dan ook niet verwonderlijk dat Disney wel brood zag in een vervolg op deze film, met Kronk in de hoofdrol.

Een belangrijk thema in ‘The Emperor’s New Groove’ is natuurlijk vriendschap. Keizer Kuzco raakt gedurende de film bevriend met Pacha, een boer, wiens dorp hij wil platwalsen om er een zomerverblijf te stichten. Pacha blijft, ondanks dit vreselijke vooruitzicht, Kuzco helpen, ook nadat hij een paar keer bedrogen wordt door Kuzco. De, af en toe heerlijk sarcastische, interactie tussen deze twee karakters is erg leuk uitgewerkt, de dialogen zijn van een hoog humoristisch niveau. De stem van Pacha wordt ingesproken door John Goodman. Goodman is prima gecast voor deze rol, het lijkt wel of Pacha op hem gebaseerd is.

Niet alleen de dialogen zijn ijzersterk in de film, ook de tekeningen zelf zijn bijzonder mooi. De gezichtsuitdrukkingen van de diverse karakters zijn vaak al genoeg om het publiek in lachen te doen uitbarsten. Wat verder opvalt is dat de film zichzelf niet serieus neemt, de kijker wordt regelmatig op een zijspoor gezet door hem of haar te wijzen op bepaalde dingen, zoals wanneer Kuzco laat zien dat het verhaal niet om Pacha draait, maar om hém, door zijn kameraad met een rode viltstift uit beeld te krassen.

Een unieke ervaring, deze Disneyfilm. Één om nog regelmatig in je dvd-speler te stoppen, je zult telkens weer genieten!

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 21 juni 2001