The Five-Year Engagement (2012)

Regie: Nicholas Stoller | 124 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Jason Segel, Emily Blunt, Chris Pratt, Alison Brie, Mimi Kennedy, David Paymer, Rhys Ifans, Minka Kelly, Brian Posehn, Dakota Johnson, Randall Park, Kevin Hart, Tracee Chimo, Chris Parnell, Jacki Weaver, Jim Piddock

‘The Five-Year Engagement’ opent met een huwelijksaanzoek. Niet het meest gebruikelijke begin voor een romantische komedie, maar daardoor wel een stuk verfrissender. In ‘The Five-Year Engagement’ hebben de hoofdrolspelers elkaar al gevonden maar zit de weg van verloving naar het altaar vol met hobbels.

Na één jaar samen te zijn vraagt Tom (Jason Segel) zijn vriendin Violet (Emily Blunt) ten huwelijk. Gelukkig zegt Violet ja en de twee zijn dolblij met hun verloving. Dan krijgt Violet een belangrijke baan aangeboden voor twee jaar in Michigan. Tom stopt met zijn succesvolle baan als chef in een goedlopend restaurant en vertrekt samen met Violet van het zonnige San Francisco naar het koude Michigan. Het huwelijk wordt voorlopig uitgesteld. Violet heeft het naar haar zin in Michigan, maar Tom lijkt maar niet te kunnen aarden. Door problemen in hun relatie en problemen van buitenaf blijven de twee hun huwelijk maar uitstellen en groeien ze steeds verder uit elkaar.

Jason Segel schreef samen met regisseur Nicholas Stoller mee aan het script van ‘The Five-Year Engagement’. Na hun succesvolle samenwerking in ‘Forgetting Sarah Marshall’, waarbij Segel het script schreef en Stoller regisseerde, is dit hun tweede samenwerking. Segel werkt ook al voor de derde keer samen met de Britse Emily Blunt na ‘Gulliver’s Travels’ en ‘The Muppets’. Grootste troef in de film is hun chemie. Segel en Blunt vormen een leuk stel en de twee acteurs komen geloofwaardig over als een verliefd koppel. Als de problemen ontstaan en de twee uit elkaar groeien wil je als kijker dat het heel snel weer goed komt tussen de twee. Emily Blunt, die de laatste jaren steeds populairder wordt, is goed op haar plek in ‘The Five-Year Engagement’. Ze is lief en grappig en laat zowel in de komische als de dramatische scènes zien dat ze een aanwinst is voor de film.

Romantische komedies moeten het vaak ook hebben van leuke bijrollen die in dit geval komen van acteurs die hun sporen in het komediegenre al hebben verdiend. Rhys Ifans, voor het grote publiek bekend als de bizarre huisgenoot Spike van Hugh Grant in ‘Notting Hill’, speelt een professor die een oogje op Violet heeft. Ifans heeft genoeg (Brits) charisma om een vriendelijk maar net iets te fout karakter te spelen. Ook Alison Brie, bekend van de serie “Community”, laat in de hilarische ‘Sesamstraat’ scène met Emily Blunt zien dat een komisch talent haar zeker niet ontbreekt.

De invloeden van producer Judd Appatow zijn goed merkbaar in de film. De grove humor en absurdistische typetjes zijn alom aanwezig. Dat werkt in sommige scènes, bijvoorbeeld bij de grootouders van Violet en Tom die bij bosjes dood neervallen en op de één of andere manier altijd dezelfde laatste woorden hebben; “Mijn grootste wens is om Tom en Violet te zien trouwen”. En ook Brian Posehn als Toms augurkliefhebbende collega steelt in al zijn scènes de show. Helaas slaat de humor ook vaak de plank mis. Veel grappen zijn te geforceerd of te slapstick-achtig wat niet past bij de vaak dramatische scènes die er aan vooraf gaan. De makers willen drama en komedie te veel met elkaar verenigen, wat tot gevolg heeft dat een aantal scènes rommelig overkomen.

‘The Five-Year Engagement’ is met zijn twee uur aan de lange kant en dat merk je. Met een kortere speelduur had de film letterlijk en figuurlijk een stuk vlotter kunnen worden. Ondanks enkele misplaatste grappen en een paar rommelige scènes geven vooral Jason Segel en Emily Blunt de film net dat beetje extra waardoor ‘The Five-Year Engagement’ toch een fijne kijkervaring wordt.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 28 juni 2012