The Handmaiden – Ah-ga-ssi (2016)

Recensie The Handmaiden Cinemagazine
Regie: Chan-wook Park | 141 minuten | drama, romantiek, thriller | Acteurs: Min-hee Kim, Tae-ri Kim, Jung-woo Ha, Jin-woong Jo, Hae-suk Kim, So-ri Moon

De Koreaanse filmindustrie kent een aantal grootmeesters, die in het Westen veel bewondering weten op te roepen. Chan-wook Park is hiervan misschien wel de bekendste. Internationaal brak hij door bij het grote publiek met de zeer inventieve en hyper-gewelddadige wraakfilm ‘Oldboy (2003). Deze film wist ook buiten Zuid-Korea een enorme invloed uit te oefenen op de moderne cinema. De invloed was dusdanig dat hij in 2013 zelfs een Hollywood ‘remake’ kreeg door niemand minder dan Spike Lee. Het was een jammerlijke mislukking, net als er ook veel af te dingen viel op het eerste Engelstalige project van Chan-wook Park: Stoker (2013).

Met ‘The Handmaiden’ keert Chan-wook Park terug met een regelrechte hit. De film viel veelvuldig in de prijzen en ontving in 2016 tijdens het Cannes filmfestival een nominatie voor een Gouden Palm. Dat de film de prijs echter niet won valt voor een groot deel te verklaren door de ontoegankelijkheid van het werk. Geheel in stijl van de grootmeester gaat het hier om een wat lastig verteerbare film, die zeker niet iedereen zal bekoren. Desondanks kan het bestempeld worden als een integraal meesterwerk.

De film speelt zich af in de jaren 30 gedurende de Japanse kolonisatie van Korea. De steenrijke Japanse erfgename vrouwe Hideko (Min-hee Kim) leeft sinds haar geboorte in een isolement en is volledige overgeleverd aan haar grillige en tirannieke oom Kouzuki. Als op een dag de ogenschijnlijk naïeve en bloedmooie Sook-hee (Tae-ri Kim)  aangenomen wordt als dienstmeisje op het landgoed, ontstaat er een romance tussen de twee vrouwen. Dit is echter geen sprookje over onmogelijke liefde, maar een complotfilm waar niets is wat het lijkt. De zeer intieme band tussen het dienstmeisje en haar meesteres is de uitgangspositie van machtsspel die zijn weerga niet kent..

Chan-wook Park balanceert in het werk kostuumdrama, horror en erotiek op een magistrale manier. De regisseur heeft de film zo gestructureerd dat elke akte weer een avontuur op zich is. Hoewel daar wel een klein puntje van kritiek te vinden is: ‘The Handmaiden’ is met een speelduur van 145 minuten een redelijk langdradige affaire. Zeker in de laatste akte laat Chan-wook Park de teugels wel erg vieren. Bovendien zijn enkele personages behoorlijke karikaturen en weet met name de kwade oom Kouzuki nauwelijks angst in te boezemen. Afgezien van deze kanttekeningen is ‘The Handmaiden’ een ongegeneerd perverse en onbeschaamd erotische neo-Hitchcock, die een verpletterend indruk maakt. De productie van de film is van uitzonderlijke klasse en de cinematografie haast buitenaards. Het is al met al het meest ambitieuze project wat Chan-wook Park op zich heeft genomen en misschien wel zijn beste film.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 2 februari 2017
VOD-release: 2 juni 2017