The Longest Yard (2005)

Regie: Peter Segal | 109 minuten | komedie | Acteurs: Adam Sandler, Chris Rock, Burt Reynolds, Nelly, Michael Irvin, Walter Williamson, Bill Goldberg, Terry Crews, Bob Sapp, Nicholas Turturro, Dalip Singh, Lobo Sebastian, Joey Diaz, Steve Reevis, David Patrick Kelly

‘The Longest Yard’ begint goed. De lakse voormalig footballspeler Paul Crewe (Adam Sandler) stapt dronken achter het stuur en rijdt vervolgens een stuk of wat politieauto’s aan gort. Hij belandt in de gevangenis, waar de meesten hem liever zien gaan dan komen. Paul Crewe verraadde in het verleden namelijk zijn eigen footballteam en als gevangenen ergens een hekel aan hebben is het aan verraders. Hij wordt weggepest, maar weet zich toch staande te houden. De directeur van de gevangenis is in tegenstelling tot de rest juist erg blij met zijn nieuwe gevangene. De bewakers van zijn gevangenis spelen namelijk football. Omdat er een wedstrijd aan zit te komen wil de directeur dat ze wat meer zelfvertrouwen krijgen. Crewe komt op het idee een footballteam van gevangenen samen te stellen. Zij moeten het opnemen tegen de bewakers, met het idee dat de bewakers sowieso zullen winnen. Wat de directeur echter niet beseft is dat de groep gevangenen langzaam steeds hechter wordt en alles op alles zet om te winnen.

‘The Longest Yard’ is een remake van de gelijknamige film uit 1974. De film veroorzaakte destijds een heel nieuw genre. Nu dertig jaar later is er nog maar weinig origineel aan het genre. De laatste jaren kwam tientallen soortgelijke films op de markt. De basiselementen? Een team dat het opneemt tegen een sterker team. Tijdens een belangrijke wedstrijd verliezen ze bijna. Vervolgens steken ze de handen ineen en weten ze toch te winnen. Toch heeft ‘The Longest Yard’ genoeg om het publiek te vermaken. Deze komedie moet het hebben van het prettige acteerwerk van de hoofdrolspelers, de prachtige beelden in Texas en het feit dat bewakers en gevangenen tegen elkaar strijden.

Hoofdrolspeler Adam Sandler lijkt geschapen voor deze rol. Zijn zachte stemmetje, zijn flauwe blikken, zijn smalle postuur. Prachtig is het contrast tussen hem en alle brede bajesklanten. Sandler weet hoe hij het publiek aan het lachen kan maken zonder dat het er te dik boven op ligt. Niet voor niet niets wordt hij voortdurend gevraagd voor komedies.

Grappig dat regisseur Peter Segal opnieuw samenwerkt met Adam Sandler. In zijn twee meest bekende films, ’50 First Dates’ en ‘Anger Management’ gaf hij Sandler ook de hoofdrol. Ook leuk dat Burt Reynolds en Ed Lauter opnieuw meespelen. Deze twee acteurs hadden ook een rol in de gelijknamige film uit 1974.

Vooral de eerste helft van ‘The Longest Yard’ is het kijken waard. De grappen zijn leuk, de acteurs zijn aan elkaar gewaagd, de sfeer is er gewoon. Leuk zijn de kleine realistische details. De gevangene die alles weet binnen te smokkelen, de verdeling tussen de veroordeelden en de chantage tussen veroordeelden en bewakers. Dingen die in het echte leven ook voorkomen. Jammer dat de wedstrijd zo lang duurt. Het lukt Segal niet om te blijven boeien. Na vijf minuten is het uitkijken naar het fluitsignaal dat het einde van de wedstrijd aangeeft. ‘The Longest Yard’ is al met al een leuke luchtige komedie.”

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 8 september 2005