The Marine 2 (2009)

Regie: Roel Reiné | 95 minuten | actie | Acteurs: Ted DiBiase Jr., Temuera Morrison, Lara Cox, Robert Coleby, Michael Rooker, Kelly B. Jones, Sahajak Boonthanakit, Dom Hetrakul, Ponomareva Marina, Leverne Gibbs, Tsyun Malherbe, Able Wanamakok, Thienchai Jayasvasti Jr., Seng Kawee, Pongsanart Vinsiri, Supoi Khaowwong, Masapan Sunathrai, Masami Kosaka, Josiah D. Lee, Nick Dash, Cameron Pearson

Degelijke actiefilm, die ondanks het weinig originele uitgangspunt, waar voor zijn geld biedt. De Nederlandse regisseur Roel Reiné had met zijn debuutfilm ‘The Delivery’ in 1999 al laten zien dat hij wel raad weet met energieke actiescènes en laat hier zien dat hij een prima keus is voor dit type films. Reiné krijgt niet zoveel aandacht in de Nederlandse media, maar hij heeft toch inmiddels een aardige internationale carrière opgebouwd. Wellicht wordt hij hier niet zo gewaardeerd, omdat hij geen grote kaskrakers maakt met grote sterren, maar hij heeft in de jaren voorafgaand aan ‘The Marine 2′ toch een aantal bekende gezichten (Steven Seagal, Lance Hendriksen) uit het genre voor zijn camera’s gehad.

Deze door hem geregisseerde film is medegeproduceerd door worstelfederatie WWE en dat zegt eigenlijk al genoeg over de casting. Kreeg voormalig worstelaar John Cena zijn filmdebuut in het vorige deel, ‘The Marine’, in het weinig verrassend genaamde vervolg is het worstelaar Ted DiBiase Jr. die zijn debuut als actieheld maakt. En die doet dat zeker niet onverdienstelijk. DiBiase laat als verkenner bij de mariniers Joe Linwood zien dat er voor hem ook buiten het worstelcircuit perspectieven liggen en dat hij meer kan dan grommen, vechten en stoer kijken.

De plot komt uit de mal van ‘Die Hard’: terroristen kapen feest voor geld, vrouw wordt gegijzeld, held ontsnapt en doet poging om gijzelaars te redden. Er is zelfs een agressieve broer à la Karl voor de hoofdslechterik, maar afgezien van de voorspelbaarheid van het scenario, verveelt de film geen moment. In het fictieve land Kusang in Zuid-Oost Azië heeft miljardair Darren Conner (Robert Coleby) een eiland tot vakantieparadijs omgetoverd. De organisatie van het openingsfeest in het Majella Beach Resort rust op de schouders van Joe’s vrouw Robin (Lara Cox). Zodra de terroristen onder aanvoering van Damo (Temuera Morrison) de boel overnemen, zet het leger het terrein af, maar grijpt het niet in uit vrees dat de gijzelaars omkomen bij een reddingsactie. Het is aan onderhandelaar Shoal (Sahajak Boonthanakit) om een opening te forceren, maar als dat mislukt, trekt Joe er – met aanvankelijk alleen passieve hulp van oud-militair Church (Michael Rooker) er op uit om met het gespuis af te rekenen.

Hoewel de verwachtingen voor een film die rechtstreeks op dvd werd uitgebracht, misschien niet te hoog gespannen zijn, valt ‘The Marine 2’ alleszins mee. De film ziet er gewoon gelikt uit en dat is een compliment voor Reiné en zijn crew, vooral de cameramensen, geluids- en visuele effecten. Met een prettig actiedeuntje als muziek onder de beelden wordt ook de spanning en de vaart er goed ingehouden. Het is de zwakke plot dat het grootste manco vormt, want zelfs de “twist” zit er dik in – en verrassingen heeft de film niet.  Reiné geeft met ‘The Marine 2’ nog maar weer eens een visitekaartje af van zijn competentie als actieregisseur en hij demonstreert hier een feilloze neus om van beperkte middelen iets moois te maken. Zeker aan te raden voor liefhebbers van solide actie.

Hans Geurts