The Nutty Professor (2008)

Regie: Logan McPherson, Paul Taylor | 76 minuten | animatie, komedie | Originele stemmencast: Drake Bell, Jerry Lewis, Andrew Francis, Brittney Irvin, Danielle Lewis, Logan McPherson, Tabitha St. Germain

Iedereen is wel eens ontevreden met zichzelf. Wat zou het dan fijn zijn als je een drankje kon nuttigen waardoor je je ineens een stuk beter voelt, gedraagt en er uit ziet! In de animatiefilm ‘The Nutty Professor’ is dat mogelijk: Harold Kelp, uitvinder in wording, is niet zo vlot en populair als hij zou willen zijn. Zijn uitvindingen mislukken – soms met dramatische gevolgen – en op de school waar zijn opa, professor Julius Kelp, lesgeeft, wordt hij regelmatig het slachtoffer van pestkoppen. Het meisje van zijn dromen, Polly, ziet hem niet staan – althans dat denkt hij – en dan is er ook nog een motorracewedstrijd die hij nooit kan winnen zonder hulp van buitenaf. Ten einde raad bedenkt Harold een drankje waardoor zijn innerlijke, meest begeerlijke talenten naar buiten komen. Zo creëert hij Jack, een woest aantrekkelijke, supercoole dude, die over speciale krachten lijkt te beschikken.

Deze animatiefilm is gebaseerd op het Jerry Lewis vehikel dat zelfs decennia na de release nog weet te amuseren. Met Eddie Murphy werd er ook een versie (plus sequels) gemaakt, maar ondanks de rinkelende bioscoopkassa’s die deze films veroorzaakte kun je stellen dat de film uit 1963 vele malen beter is. De CGI versie blijft weer dichter bij het origineel, je zou het als een sequel op kunnen vatten, want hoofdpersoon Harold is de kleinzoon van de centrale figuur in de komedie uit de jaren zestig. Grappig is dat opa Julius, net als in het origineel, hier ook ingesproken wordt door Jerry Lewis. Jammer alleen dat de film in Nederland alleen met Nederlandse stemmen is uitgebracht.

‘The Nutty Professor’ zit best aardig in elkaar. Het verhaal is een mix van actie, humor en romantiek met een vleugje spanning (de tweedimensionale scènes die Harolds gedachten of dromen voorstellen zullen voor de allerjongsten misschien zelfs wel angstaanjagend zijn). Niet elke scène of gebeurtenis is even duidelijk uitgewerkt, maar met het vlotte tempo zal de jeugdige doelgroep daar zeker niet te veel bij stilstaan. Daarnaast zijn de animaties zeker niet slecht voor een film die rechtstreeks op DVD verschijnt. Je kunt ze vergelijken met ‘Jimmy Neutron’, waar de tekenstijl überhaupt wel aan doet denken. En Polly zou wel de donkere zus van Susan Murphy uit ‘Monsters vs. Aliens’ (2009) kunnen zijn. Natuurlijk is de boodschap niet opzienbarend (je kunt het beste jezelf zijn), maar in deze vermakelijke verpakking is dat helemaal niet erg.