The Old Man and the Sea (1990)

Regie: Jud Taylor | 93 minuten | drama | Acteurs: Anthony Quinn, Gary Cole, Patricia Clarkson, Joe Santos, Valentina Quinn, Francesco Quinn, Paul Calderon, Sully Diaz, Jaime Tirelli, Raúl Dávila, James McDaniel, Rene Rivera, Steven Rodriquez, Manuel E. Santiago, Alexis Cruz

‘The Old Man and the Sea’ is een remake van de klassieker uit 1958 met Spencer Tracy. Het verhaal komt uit de bekende roman van Ernest Hemingway die er een Pulitzer Prize mee won. Tweevoudig Oscarwinnaar Anthony Quinn (1915-2001) wilde al lang de rol van de ongelukkige Cubaanse visser op zich nemen. Hij vroeg aan zijn producer de rol als cadeau voor zijn 75e verjaardag. ‘The Old Man and The Sea’ werd een familieonderonsje, dochter Valentina Quinn en zoon Francesco Quinn spelen er ook in als dochter Angela en de jongere Santiago. Het verhaal gaat over vergane glorie, de zin van het bestaan en de mens versus de natuur.

De film opent met vrolijke muziek en het schilderachtige vissersdorpje. De zee daar geeft de oude Santiago al 84 dagen geen vis en toch blijft hij doorgaan met zijn werk. In het boek komen ze niet voor, maar de film introduceert het Amerikaanse echtpaar Pruitt gespeeld door Gary Cole en Patricia Clarkson. Zij raken gefascineerd door de vasthoudendheid van de visser. Tom Pruitt moet Hemingway zelf voorstellen, een schrijver met writer’s block die geïnspireerd wordt door het verhaal van de visser. Samen met Santiago’s idolaat Manolo (Alexis Cruz), Manolin in het boek, kijkt het echtpaar reikhalzend uit naar de terugkeer van de visser. Elementen van het boek zijn dus veranderd maar het verhaal is voor het grootste gedeelte hetzelfde gebleven. De film speelt zich voornamelijk op zee af in Santiago’s bootje. Omdat Manolo niet meer van zijn ouders met de oude man mocht varen, vist Santiago nu alleen en praat hij in zichzelf.

Ondanks deze monologen en dezelfde locatie blijft de film boeiend. Kijkers moeten zich hiervoor wel kunnen inleven in het personage Santiago, zijn strijd en zijn wanhoop. Wie dit niet kan, zal zich zeker gaan vervelen. Afwisselend worden er flashbacks getoond die uitleggen hoe de man op dit punt in zijn leven is gekomen. Quinn overtuigt als oude bijna verslagen visser, zijn verweerde gezicht spreekt boekdelen. Hij geeft veel gevoel aan zijn woorden. Eigenlijk zijn alle anderen bijfiguren, op Manolo na dan. Een speciale rol heeft Joe DiMaggio die veelvuldig wordt genoemd als held van Santiago en Manolo. Het geluk van de beroemde honkbalspeler van de New York Yankees lijkt gekoppeld te zijn aan dat van de visser. De special effects zijn niet spectaculair. Bij één shot zie je dat het een zilveren opblaasvis is. Maar storend nep zijn alle effecten nu ook weer niet.

Vooral het beeld van de springende zwaardvis in al zijn grootsheid blijft hangen. Niet iedereen zal ‘The Old Man and The Sea’ kunnen waarderen. Maar beschik je over wat compassie en heb je het origineel niet gezien, dan zul je het een mooie film vinden.

Sarita Koendjbiharie