The Wolf of Snow Hollow (2020)

Recensie The Wolf of Snow Hollow CinemagazineRegie: Jim Cummings | 85 minuten | komedie, horror | Acteurs: Jim Cummings, Riki Lindhome, Robert Forster, Chloe East, Will Madden, Annie Hamilton, Jimmy Tatro, Hannah Elder, Kelsey Edwards, Skyler Bible, Anna Sward, Demetrius Daniels, Kevin Changaris, Chase Palmer, Daniel Fenton Anderson, Rachel Jane Day, Marshall Allman, Gabe Casdorph

Jim Cummings (Amerikaans acteur, regisseur, scenarioschrijver en producent) vergaarde bekendheid met zijn korte film ‘Thunder Road’ uit 2016. In 2018 bewerkte hij zijn verhaal over een rouwende politieagent tot een speelfilm met dezelfde naam, waarin hij wederom de hoofdrol vertolkte. Cummings kreeg veel lof voor zijn langere versie. Op verscheidene filmfestivals won ‘Thunder Road’ prijzen en in Frankrijk werd de film een heuse kaskraker. In 2020, keert Cummings terug met zijn volgende project: ‘The Wolf of Snow Hollow’.

Het verhaal speelt zich af in het kleine ski-dorpje Snow Hollow. John Marshall (Cummings) is een alcoholische politieagent met geweldsuitbarstingen. Met elke dag die verstrijkt komt hij verder van zijn dochter Jenna (Chloe East) af te staan. Zijn bejaarde vader (Robert Forster in zijn laatste rol) is de sheriff van het dorp, die vanwege zijn gezondheidsklachten eigenlijk al met pensioen zou moeten zijn. Johns zorgen worden alleen maar groter wanneer elke volle maan verminkte lichamen van jonge vrouwen worden aangetroffen. Onder de alsmaar banger wordende dorpsbewoners heerst de consensus dat dit het werk is van een weerwolf. Terwijl de paranoia groeit, is het de taak van John en zijn collega’s om deze zaak zo snel mogelijk op te lossen.

Jim Cummings heeft er met zijn tweede speelfilm wederom voor gekozen om een turbulent verhaal over een politieagent met familieproblemen te vertellen. Het is een onderwerp wat Cummings duidelijk nauw aan het hart ligt. Hij tackelt deze keer een heel ander genre, maar dit gegeven staat nog steeds pal overeind. Hoewel ‘The Wolf of Snow Hollow’ zonder twijfel binnen het horror-komedie genre valt, zijn de moorden en het bloedvergiet niet zo belangrijk. In werkelijkheid is het karakter van John de echte drijvende kracht achter deze film. Alles rondom de titulaire weerwolf is niet bepaald vernieuwend; we hebben het allemaal eens eerder gezien. John weet echter wel te intrigeren. Dit is geen stereotype agent, maar een ruw en soms kortzichtig persoon, vol eigenaardigheden. Het komt de film alleen maar ten goede.

‘The Wolf of Snow Hollow’ is een echte tragikomedie. Enerzijds toont het een emotionele kijk op onderwerpen als familie en verantwoordelijkheid, anderzijds geeft het script ons geregeld de kans om kennis de maken met de kleurrijke dorpsbewoners. Het is geen makkelijke opgave om al deze elementen te combineren, maar Cummings slaagt er voor een groot deel met verve in. Hij vertelt hier geen clichématig weerwolfverhaal, maar geeft meer inzicht in het leven van de politieman – zowel professioneel als privé – om zo een boeiend, onderhoudend en eerlijk portret te tonen. Voornamelijk de band tussen John en zijn vader werkt goed, meegeholpen door de altijd voortreffelijke Robert Forster. Zijn timide, doch innemende acteerwerk spreekt boekdelen. Voor een ieder die nog niet zo bekend is met de filmografie van Forster is dit een geschikte film om mee te beginnen.

Met een relatief bescheiden budget weet ‘The Wolf of Snow Hollow’ veel te bereiken. Sommige elementen, voornamelijk rondom de titulaire weerwolf, werken niet altijd even goed, maar dit is bijna secundair aan de beslommeringen van John. Voor mensen die op zoek zijn naar een weerwolffilm pur sang is ‘The Wolf of Snow Hollow’ geen geschikt kijkmateriaal, maar voor liefhebbers van zwart-komische karakterstudies is deze tweede speelfilm van Cummings zeker de moeite waard.

Len Karstens

DVD- en blu-ray-release: 4 december 2020