The Wolverine (2013)

Regie: James Mangold | 125 minuten | actie, avontuur, fantasie, science fiction | Acteurs: Hugh Jackman, Rila Fukushima, Svetlana Khodchenkova, Will Yun Lee, Famke Janssen, James Fraser, Nobuaki Kakuda, Tao Okamoto, Hiroyuki Sanada, Garret Sato, Brian Tee, Luke Webb, Ken Yamamura, Hal Yamanouchi, Ian McKellen, Patrick Stewart

Hoe humeurig Wolverine ook is, hij is het meest populaire personage in het X-Men-universum. In ‘The Wolverine’ kruipt Hugh Jackman alweer voor de zesde keer in de huid van de mutant met het adamantium skelet. Die huid zit hem inmiddels als gegoten, maar ‘The Wolverine’ besteedt zoveel aandacht aan de man achter de mutant dat de film er een beetje zwaar van wordt.

‘The Wolverine’ trapt af in een Japans gevangenenkamp aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, waar Logan/Wolverine (Hugh Jackman) zijn dagen slijt in ketenen. Als de Amerikanen een atoombom op het nabijgelegen Nagasaki werpen wordt hij bevrijd door Yashida, een Japanse officier. Als dank beschermt hij de man tegen de kracht van de explosie. Vervolgens maakt de film een flinke tijdsprong. Logan heeft zich na de dood van zijn liefje Jean Grey teruggetrokken in de Canadese wildernis, tot hij na een matpartij in een lokale bar wordt aangesproken door Yukio (Rila Fukushima). Zij vertelt hem dat haar werkgever Yashida, die in de jaren na de oorlog een zakenimperium heeft opgebouwd, op sterven ligt. Hij wil Logan voor zijn dood nog één keer zien om hem te bedanken. Het is een verzoek dat je niet met goed fatsoen kunt weigeren, en dus vertrekt Logan samen met Yukio naar Japan.

Aangekomen in het land van de rijzende zon ontdekt Logan dat Yashida nog een andere reden heeft om hem te willen spreken. De grootindustrieel vertelt hem dat hij een methode heeft ontwikkeld om Logans onsterfelijkheid over te hevelen naar een ander persoon. En dat komt mooi uit, want Yashida heeft nog een hoop te doen, terwijl hij weet dat Logan zijn onsterfelijke bestaan beu is. Logan wil Yashida echter niet opzadelen met zijn vloek en weigert diens voorstel voor een ruil, waarop de zakenman korte tijd later overlijdt. Op aandringen van Yukio ontfermt Logan zich over Yashida’s kleindochter en erfgename Mariko (Tao Okamoto). De jonge vrouw wordt omringd door schimmige figuren die azen op het familiefortuin en niet terugdeinzen voor moord. Een kolfje naar de klauw van Wolverine, ware het niet dat hij na een ontmoeting met de mutant Viper (Svetlana Khodchenkova) niet meer spontaan geneest van zijn verwondingen. En dan doen de kogels van de yakuza opeens echt au.

Een van de problemen met Wolverine’s eerste soloavontuur ‘X-Men Origins: Wolverine’ was het grote aantal mutanten dat de aandacht afleidde van de hoofdpersoon. De makers van ‘The Wolverine’ hebben op dat punt hun lesje geleerd. Hoewel de fans van de comic zich kunnen verheugen op een paar klassieke baddies lijdt het geen twijfel wiens film dit is. Hugh Jackman weet het ook, en de acteur geniet er zichtbaar van om zijn plots zo kwetsbare personage te verkennen. Je moet daarbij voor lief nemen dat Wolverine’s bespiegelingen over sterfelijkheid het verhaal niet alleen een diepere laag geven, maar ook een somber tintje en net iets te veel droomscènes met Jean Grey. Gelukkig zorgt zijn maatje Yukio met haar vuurrode haardos, kekke outfits en no-nonsense-mentaliteit voor wat pit.

Wat actie betreft kiest regisseur James Mangold niet voor grootstedelijke verwoesting maar voor traditionele gevechten, waarin Wolverine het vaker tegen mensen opneemt dan tegen mutanten. In het land van de samoerai hoeft dat allerminst saai te zijn. Het is alleen jammer dat de meest spectaculaire vechtscène, bovenop een voortrazende hogesnelheidstrein, aan het begin van de film zit en dat de actiescènes die voor een spetterende finale moeten zorgen niet uit de verf komen. Qua spektakel doet ‘The Wolverine’ een stap terug in vergelijking met andere recente blockbusters. Of gaat juist terug naar de basis, als je van mening bent dat meer puin niet automatisch meer plezier betekent. De film komt in eerste instantie goed weg met deze ingetogen aanpak, maar als Mangold aan het einde groots wil uitpakken blijkt hijzelf een maatje te klein. En dan slaat uiteindelijk toch de verveling toe. Blijf overigens wel even zitten tijdens de aftiteling, die heeft nog een verrassing in petto.

Paula Koopmans

Bioscooprelease: 25 juli 2013
DVD- en blu-ray-release: 20 november 2013