There Is No Evil – Sheytan vojud nadarad (2020)

Recensie There Is No Evil CinemagazineRegie: Mohammad Rasoulof | 151 minuten | drama | Acteurs: Baran Rasoulof, Mohammad Seddighimehr, Zhila Shahi, Mohammad Valizadegan, Mahtab Servati, Kaveh Ahangar, Pouya Mehri, Salar Khamseh, Shaghayegh Shourian, Reza Bahrami, Ehsan Mirhosseini, Alireza Zareparast, Darya Moghbeli, Parvin Maleki, Gholamhosein Taseiri, Kaveh Ebrahim, Pejvak Imani

‘There Is No Evil’ is de nieuwe film van regisseur Mohammad Rasoulof. Zijn film won in 2020 de Gouden Beer op het filmfestival van Berlijn. Na ‘A Seperation’ (2011) en ‘Taxi’ (2015) is dit de derde Iraanse film die in tien jaar tijd de felbegeerde prijs heeft gewonnen. Een heuse opmars van hedendaagse Iraanse cinema, zou je kunnen stellen. En toch was Mohammad Rasoulof niet aanwezig om zijn eigen Gouden Beer in ontvangst te nemen. Hij zat vast in Iran, omdat zijn paspoort was ingenomen door de autoriteiten.

Rasoulofs maatschappijkritische films zijn al jarenlang een doorn in het oog van het Iraanse regime, maar sinds zijn film ‘Manuscripts Don’t Burn’ (2013) mag hij het land helemaal niet meer verlaten. Zijn werk wordt als propagandistisch en gevaarlijk beschouwd, met als gevolg dat zijn complete oeuvre in Iran verboden is. Rasoulof laat zich echter niet zomaar de mond snoeren. Hij maakt nog altijd in het geheim films. Met ‘There Is No Evil’ tackelt hij opnieuw een uiterst controversieel en gevoelig onderwerp: de doodstraf.

Ditmaal geen lineaire vertelling van de Iraanse filmmaker, maar een anthologiefilm van vier verschillende verhalen. Qua vertelling zijn alle verhalen alleen verenigd door de setting en het hoofdthema, terwijl de toon en sfeer fundamenteel verschilt van verhaal tot verhaal. Als je in ogenschouw neemt dat veel andere anthologiefilms belemmeringen kennen, namelijk een gebrek aan karakterdiepte en spanning, kun je concluderen dat Rasoulof slaagt in zijn eerste poging tot deze filmstijl.

De valkuilen van de anthologiefilm worden voor het grootste gedeelte vermeden in ‘There Is No Evil’. Rasoulof verspilt geen seconde met zijn film en mikt telkens op originaliteit en creativiteit. Waar veel andere films in het genre de kijkervaring vermoeilijken vanwege de constante nieuwe investering van de toeschouwer, is daar geen enkele sprake van bij ‘There Is No Evil’. Elk uitgangspunt is zo boeiend, elke uitvoering zo uniek en elke verhaallijn zo meeslepend, dat er bijna geen verveling is in de 151 minuten durende film.

Het is opmerkelijk hoe ongelooflijk sierlijk Rasoulof heen en weer springt tussen tragische, romantische en angstaanjagende tonen en zo elk segment vanaf het begin een pakkende onvoorspelbaarheid geeft. In combinatie met de mooie cinematografie, getalenteerde acteurs en aandacht voor detail, is ‘There Is No Evil’ een geslaagde film geworden. Het is te hopen dat Rasoulof nog maar lang mag doorgaan met het maken van dit soort films. Een talent als hij dient gekoesterd te worden.

Len Karstens

Bioscooprelease: 11 augustus 2022