Total Recall (1990)

Recensie Total Recall CinemagazineRegie: Paul Verhoeven | 113 minuten | actie, horror, thriller, avontuur, science fiction | Acteurs: Arnold Schwarzenegger, Sharon Stone, Rachel Ticotin, Ronny Cox, Michael Ironside, Marshall Bell, Mel Johnson Jr., Michael Champion, Roy Brocksmith, Ray Baker, Rosemary Dunsmore, David Knell, Alexia Robinson, Dean Norris, Mark Carlton, Debbie Lee Carrington, Lycia Naff, Robert Costanzo, Michael LaGuardia, Priscilla Allen, Ken Strausbaugh, Marc Alaimo, Michael Gregory, Ken Gildin, Mickey Jones, Parker Whitman, Ellen Gollas, Gloria Dorson, Erika Carlson, Benny Corral, Bob Tzudiker, Erik Cord, Frank Kopyc, Chuck Sloan, Dave Nicolson, Paula McClure, Rebecca Ruth, Milt Tarver, Roger Cudney, Monica Steuer, Sasha Rionda, Linda Howell

Na ‘RoboCop’ is ‘Total Recall’ de tweede Amerikaanse kaskraker waarin Paul Verhoeven de kijker een fictieve toekomstige wereld voorschotelt. In ‘RoboCop’ schetste Verhoeven een duister, satirisch en macaber beeld van de toekomstige, door malafide megabedrijven en gewetenloze criminelen geregeerde miljoenenstad Detroit. ‘Starship Troopers’ (1997), eveneens van Verhoeven, schetst ook een futuristische, door militarisme gedomineerde wereld waarin de mensheid oorlog voert tegen buitenaardse reuzeninsecten. ‘Total Recall’ is een film met een geheel eigen karakter, maar mensen die de eerder genoemde films ook hebben gezien zullen de hand van Verhoeven zeker ook in deze productie terug kunnen zien. Het decor voor dit verhaal vormt ook weer een futuristische maatschappij waar de techniek een hoge vlucht heeft genomen en mensen zelfs de mogelijkheid biedt om op vakantie naar Mars of andere delen van ons zonnestelsel te gaan. De arbeider Douglas Quaid heeft steeds terugkerende dromen over Mars, ondanks het feit dat hij nog nooit echt op de planeet is geweest. Zijn besluit om via het bedrijf Rekall een virtuele reis naar de Rode Planeet te maken, vormt uiteindelijk het beginpunt van een gevaarlijke en bij vlagen krankzinnige reis.

‘Total Recall’ is typisch zo’n film die eigenlijk nooit gaat vervelen, zelfs als je hem al talloze keren hebt gezien. De film is, ondanks het bij tijd en wijle zeer gewelddadige karakter, niet louter een actievehikel dat volledig gedragen wordt door Arnold Schwarzenegger. Integendeel, het verhaal is intelligent en enkele onverwachte plotwendingen zorgen ervoor dat de film boeiend, spannend en redelijk onvoorspelbaar blijft. Zo blijft het bijvoorbeeld de vraag of de ontwikkelingen op Mars echt plaatsvinden of slechts de visualisatie zijn van de virtuele trip die Quaid bij Rekall Inc. beleeft. Een van de twee scenario’s lijkt gezien de ontwikkeling van het verhaal en de gegeven informatie wel een hogere waarschijnlijkheidsgraad te hebben, maar een eenduidig antwoord wordt nergens gegeven. Arnold Schwarzenegger is perfect op zijn plaats in deze productie en zet Quaid neer als een krachtige actieheld die bovendien over de nodige humor beschikt. Ook Ronny Cox en Michael Ironside zijn uitstekend gecast als de belangrijkste slechteriken, terwijl ook Sharon Stone haar (beperkte) rol als krengerige echtgenote van Quaid aardig vormgeeft. Het intelligente verhaal wordt verder nog gecompleteerd door fraaie effecten die er (zeker voor een film uit 1990) nog steeds heel behoorlijk uitzien.

‘Total Recall’ is een film die zowel fans van keiharde actiefilms als liefhebbers van de wat intelligentere films uit het SF-genre aan zal spreken. Met name kijkers die weg zijn van films als ‘Blade Runner’ of ‘RoboCop’ zullen zich met deze prent zeker uitstekend vermaken.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 10 augustus 1990
Bioscooprelease: 19 november 2020 (Ultra High Definition 4K-restauratie)