Trolls wereldtour – Trolls World Tour (2020)

Recensie Trolls Wereldtour (Trolls World Tour) CinemagazineRegie: Walt Dohrn, David P. Smith | 90 minuten | animatie, avontuur | Nederlandse stemmencast: Sharon Doorson, Buddy Vedder, Birgit Schuurman, Carlo Boszhard, Vajèn van den Bosch, Défano Holwijn, DJ Hardwell, Emma Heesters, Murth Mossel, Berget Lewis, Sarah Nauta, Julia Nauta | Originele stemmencast: Anna Kendrick, Justin Timberlake, Rachel Bloom, James Corden, Ron Funches, Kelly Clarkson, Anderson .Paak, Sam Rockwell, George Clinton, Mary J. Blige, Kenan Thompson, Kunal Nayyar, Caroline Hjelt, Aino Jawo, J Balvin

‘Can’t Stop the Feeling’! Zelfs als je de muzikale animatiefilm ‘Trolls’ (2016) niet gezien hebt, zul je de monsterhit uit die film die Justin Timberlake destijds scoorde herkennen en kunnen meebrullen. De trollen uit de film zijn gebaseerd op de speelgoedpoppetjes die de Deen Thomas Dam eind jaren vijftig voor zijn eigen kinderen maakte en waar vervolgens een enorme run op ontstond. Ook de jeugd van vandaag kent de figuurtjes, ook vóórdat DreamWorks met de animatiefilm op de proppen kwam. ‘Trolls’ bracht zo’n 350 miljoen dollar in het laatje en bleek ook een onuitputtelijke inspiratiebron voor allerhande merchandise, dus dat er een tweede film zou komen stond bij voorbaat al vast. Voor de release van ‘Trolls: World Tour’ (2020) was echter niet bepaald een gunstig moment gekozen; vanwege de coronapandemie was slechts een handjevol bioscopen in de VS en Europa open, zodat distributeur Universal besloot de film dan maar gelijktijdig met de bescheiden bioscooprelease, ook als VOD uit te brengen. Leverde dat in april 2020, aan het begin van de coronapandemie, nog de nodige controverse op; inmiddels zijn de regels en afspraken in de filmindustrie op dit vlak herzien.

Net als in ‘Trolls’ speelt ook in de sequel muziek een prominente rol. De vredelievende bosbewonertjes die deze film bevolken zijn gek op muziek, dansen en knuffelen. ‘Trolls: World Tour’ begint waar de vorige film eindigde. Sinds ze haar familie en vrienden redde van de boosaardige Bergens die dreigden alle Trolls te verslinden, is de vrolijke jonge Poppy (stem van Anna Kendrick) de koningin van haar volk. Bij het maken van belangrijke beslissingen, raadpleegt ze wel altijd haar beste vrienden Branch (Justin Timberlake) en Biggie (James Corden). Maar haar vader en voorganger Peppy (Walt Dohrn, tevens regisseur) heeft haar niet alles verteld. Zo heeft hij verzwegen dat er niet één maar zes grote Troll-stammen zijn in de wereld, en elke stam vertegenwoordigt een ander muziekgenre. Dan krijg Poppy een uitnodiging van ene koningin Barb (Rachel Bloom), die haar vraagt zich aan te sluiten bij haar ‘One Nation Under Rock’ wereldconcerttour. Dat klinkt gezelliger dan het is, want Barbs snode plan is om alle Trolls te dwingen hardrock als enige legitieme muziekgenre te erkennen. Poppy gelooft er niets van, maar besluit toch op onderzoek uit te gaan en stapt samen met Branch en Biggie in een kleurrijke luchtballon om de andere Troll-werelden te bezoeken en de bewoners aldaar te waarschuwen voor koningin Barb en haar gemene plannetje.

Wat zo charmant is aan ‘Trolls: World Tour’ is dat de jeugdige doelgroep op een speelse manier kennismaakt met diversiteit en verschillende soorten muziek. Naast de bubblegumpop van Poppy en co en de rockmuziek van Barb zijn er Trolls die houden van klassieke muziek, funk, techno en country. Ook reggaeton, hiphop, jazz, K-Pop en jodelen komen voorbij. Zoveel mensen, zoveel smaken; daar kun je kinderen niet vroeg genoeg op wijzen. Daarnaast wordt ook duidelijk dat je mag uitkomen voor wat jij mooi vindt, er bestaat geen ‘goed’ of ‘fout’. De ‘dreiging’ in deze film is dan ook een stuk minder urgent of meeslepend dan die in de eerste film. De muzikale intermezzo’s vrolijken de boel vooral flink op – en het was al zo’n dolle toestand met al die felle kleuren, glitters, hartjes en bloemetjes. De makers hebben een interessant en verrassend gezelschap opgetrommeld om al die nieuwe personages van stemmen te voorzien. Zo wordt het countryvolkje vertegenwoordigd door Kelly Clarkson en mogen we in de funkwereld genieten van de onmiskenbare talenten van Anderson.Paak, Mary J. Blige en niemand minder dan ‘The King of Funk’, George Clinton. Andere stemmen die te horen zijn komen van onder anderen Sam Rockwell, Jamie Dornan, Kunal Nayyar, Kenan Thompson en Ozzy Osbourne.

Met maar liefst vijf scenarioschrijvers aan boord is het niet verwonderlijk dat de gebeurtenissen meer een lappendeken van muzikale hoogstandjes tegen een regenboogkleurig decor vormen dan een pakkend en intrigerend verhaal, maar dankzij de talentvolle stemmencast komt de film er toch mee weg. Vond je de eerste ‘Trolls’-film leuk, dan zal ‘Trolls: World Tour’ je ongetwijfeld ook smaken. Tegen de overdaad aan zuurstokroze, kanariegeel en fluorescerend groen moet je kunnen, evenals de onophoudelijke trits aan muzikale intermezzo’s. Het is echter juist de muziek die deze animatiefilm overeind houdt; de Trolls weten als geen ander hoe je muziek moet beleven en vieren. Dat we door de coronapandemie geen liveconcerten en musicals kunnen ervaren, komt extra hard binnen. Gelukkig zijn er muzikale films. Niet dat ‘Trolls: World Tour’ de eindejaarslijstjes zal halen, maar de vrolijke boodschap van diversiteit, tolerantie en eenheid is zeker voor kinderen van positieve waarde.

Bioscooprelease: 5 augustus 2020
DVD-, blu-ray en 4K UHD-release: 24 februari 2021
DVD-release: 17 januari 2024 (als 3 film-collection, met Trolls (2016) en Trolls Band Together (2023))