Tropic Thunder (2008)

Regie: Ben Stiller | 107 minuten | komedie | Acteurs: Ben Stiller, Jack Black, Robert Downey Jr., Brandon T. Jackson, Jay Baruchel, Danny R. McBride, Steve Coogan, Bill Hader, Nick Nolte, Tom Cruise, Matthew McConaughey, Tobey Maguire, Justin Theroux, Holly Weber, Valerie Azlynn, Reggie Lee, Jasmine Dustin, Nadine Ellis, Yvette Nicole Brown, Andrea De Oliveira, Junie Hoang, Jason Collett, Matt Levin

Tot 2008 kende komiek Ben Stiller meer succes met acteren dan met zijn regieklussen. Zijn eigen speelfilms – jongerendrama ‘Reality Bites’, zwarte komedie ‘The Cable Guy’ en knotsgekke modesatire ‘Zoolander’ – haalden op zijn best een krappe voldoende. Met vierde speelfilm ‘Tropic Thunder’ doet Stiller een reuzenstap vooruit. Hoewel ‘Tropic Thunder’ qua genre in de buurt blijft van ‘Zoolander’ is de uitvoering veel sterker. Bij ‘Zoolander’ was de humor nog wel te pruimen maar leunde de satire te veel op het uitvergroten van modeclichés (domme modellen, excentrieke ontwerpers, etc).

Met ‘Tropic Thunder’ mikt Stiller op een wereld die hij veel beter kent: Hollywood. Door die grotere affiniteit wint de satire aan diepte en geloofwaardigheid. IJdelheid, megalomanie, decadentie, lompheid en beroepsverdwazing, allerlei Hollywoodkwaaltjes komen langs en niets of niemand wordt door Stiller en zijn medescenaristen gespaard. Ook qua verhaal is ‘Tropic Thunder’ veel geslaagder dan zijn voorganger. Hoewel de premisse niets bijzonders is – acteurs in een oorlogsfilm komen terecht in een echte oorlog – is de uitwerking dat wel. Onverwachte ontwikkelingen en dwaze vondsten stuwen het verhaal onstuitbaar voort. Daarbij helpt het dat de personages, hoe bizar ze soms ook zijn, altijd menselijk blijven.

Wat nog meer helpt, is de prima cast. Robert Downey Jr. is geweldig in zijn rol van Kirk Lazarus, een method actor die pigment heeft laten inspuiten voor zijn rol als zwarte officier. Vooral zijn confrontaties met authentieke kleurling Brandon T. Jackson zijn om te smullen. Maar ook Tom Cruise als grofgebekte Hollywoodproducer en Steve Coogan als hulpeloze regisseur doen het prima en hebben er, net als de hele cast eigenlijk, zichtbaar plezier in.

De grootste kwaliteit van ‘Tropic Thunder’ is dan nog niet eens genoemd: de humor. De film is van begin tot eind onweerstaanbaar grappig. Van simpele (maar geslaagde) fysieke humor tot intelligente grappen en leuke verwijzingen, het zit er allemaal in. Bovendien wemelt ‘Tropic Thunder’ van de verwijzingen naar andere films, wat het voor filmkenners extra grappig maakt. Tel je dan die humor op bij alle andere kwaliteiten, dan blijkt ‘Tropic Thunder’ een van de leukste komedies van filmjaar 2008. En dat hadden we toch niet van Ben Stiller verwacht.

Bioscooprelease: 25 september 2008