Trouble Every Day (2001)

Recensie Trouble Every Day CinemagazineRegie: Claire Denis | 101 minuten | drama, horror | Acteurs: Vincent Gallo, Tricia Vessey, Béatrice Dalle, Alex Descas, Florence Loiret Caille, Nicolas Duvauchelle, Raphaël Neal, José Garcia, Hélène Lapiower, Marilú Marini, Aurore Clément, Bakary Sangaré, Lionel Goldstein, Céline Samie, Arnaud Churin, Slimane Brahimi, Alice Houri, Véra Chidyvar

In het verontrustende ‘Trouble Every Day’ geeft regisseur Claire Denis zich over aan de bodyhorror. Laconiek plukt ze uit de eindeloos gerecyclede beelden van vampiers, zombies en andere monsters en geeft er voor deze film een eigentijdse en vooral eigenzinnige draai aan. Soms is het zo realistisch dat je zou denken dat dit verhaal zomaar kan gebeuren in een Parijse voorstad, waar elkaar groeten verdacht is en anonimiteit staat gebeiteld in de gebouwen. Daar beweegt neurowetenschapper dr. Léo Sémeneau (Alex Descas) zich in de schaduw en probeert hij een hongerige vrouw, die in totale paniek is, te beschermen. Maar tegen wie of wat?

Voor het net gehuwde Amerikaanse koppel Shane (Vincent Gallo) en June Brown (Tricia Vessey) zou Parijs een romantische trip moeten zijn maar Shane is volkomen afgeleid. Terwijl June zich steeds meer verveelt op hun luxueuze hotelkamer, is haar echtgenoot op zoek naar antwoorden omtrent zijn van de aardbodem verdwenen voormalige collega dr. Léo en diens vrouw Coré (Béatrice Dalle).

Het verhaal maakt er geen groot geheim van dat wetenschappelijke experimenten ervoor zorgden dat Coré een bloeddorstig verlangen heeft naar het lichaam van een ander, van wie dan ook. Zoveel zelfs dat ze via seks moet consumeren of dit inzet om aan haar dorst voor lichaamsvlees te lessen. Net als andere mannen voelt Shane zich tot de bloedlust van Coré aangetrokken.
In de onderkoelde benadering van kannibalisme staan seks en geneeskunde voor het leven in ere houden, maar ook vernietiging. Voor Coré is haar monsterlijk gedrag meer dan het stillen van haar onstilbare honger, zo blijft ze ook de dood voor. Hoe gruwelijk de prijs voor haar honger ook is, ze probeert te (over)leven. Stilletjes omarmt Léo, een ver achterneefje van dr. Frankenstein, dit gegeven of hoopt hij stiekem dat hij zijn vrouw weer kan genezen, normaal maken?

Weinig woorden en veel blikken, die vaak loeren vanuit schaduwen in lege ruimtes of vuige achteraf plekken. Evenals in ander werk van Denis stikt het in ‘Trouble Every Day’ van dit soort dreigende, soms verstilde, beeldtaal. Ze ontdoet haar films van allerlei overbodig vet en komt met vlijmscherp directe beelden die aan het geweten knagen. Hoe Denis dit op camera vastlegt, is met bijna geen andere filmmaker te vergelijken.

Ook dik twintig jaar nadat ‘Trouble Every Day’ voor het eerst in de bioscoop draaide, is het nog schokkend. Nooit spreken de personages met nadruk over wat er gebeurt en of dat kwaadaardig is. Moralisme laat Denis ver buiten beeld, psychologie en plot trouwens ook. Echter waar mens is, is experimenteerdrift en worden grenzen overschreden omdat deze slechts onzichtbare afspraken zijn. In dit verzengend grijze gebied baadt Denis rond, waar het interessant wordt maar ook steevast moeilijk. Moedig. Dan is het jammer dat deze film in haar oeuvre juist net te weinig om het lijf heeft. Niettemin zetten het onderwerp en de macabere sfeer zijn cultstatus voort.

Roy van Landschoot

Speciale vertoning: IFFR 2002, Claire Denis – Trouble-Making Magic, 29 februari – 20 maart 2024, Eye Filmmuseum