Underdog (2007)

Regie: Frederik Du Chau | 81 minuten | actie, familie | Acteurs: Jim Belushi, Peter Dinklage, Alex Neuberger, Taylor Momsen, John Slattery, Patrick Warburton, Brad Garrett

Het personage Underdog, dat zijn oorsprong vindt in een tekenfilmserie uit de jaren zestig, was een charmante en campy hondenvariant van Superman, maar in het geval van de gelijknamige film van Frederik Du Chau, gaat het om een slap aftreksel, dat Singers recente ‘Superman Returns’ bijna letterlijk kopieert en hier een kinderfilmpje van maakt met ongeïnspireerde slapstick en te weinig spanning. Gelukkig is niet alles kommer en kwel. De Underdog-beagle is schattig, de lipbewegingen zijn meestal overtuigend, en het begin van de film is nog redelijk amusant. Zeker voor kinderen. Het is alleen te weinig en te simpel om de film tot een aanrader te maken.

Het eerste circa half uur van ‘Underdog’ is nog best te genieten en de film is hierin vergelijkbaar met Sam Raimi’s ‘Spider-Man’. Zolang de beagle bezig is zijn pas verworven krachten te ontdekken – zowel wat betreft zijn letterlijke kracht en vliegkunsten als zijn vermogen om met mensen te praten – is de film aangenaam speels en dynamisch, maar zodra het beest een cape omkrijgt en daadwerkelijk de misdaad in de wereld gaat bestrijden als Underdog wordt het een flauwe, clichématige film die geen origineel botje in zijn lichaam lijkt te hebben en zo snel mogelijk naar de eindstreep lijkt te willen racen.

De kinderen zullen het grootste deel van de film best de moeite waard vinden, daar ligt het niet aan, maar de verhaalelementen zijn zo plichtmatig en de uitvoering is zo alledaags, dat er nauwelijks een ouder bij zal zijn die het naar zijn zin zal hebben. Spanning of opwinding is ver te zoeken en het geheel ontstijgt een aflevering van een willekeurige serie op Fox Kids of Nickelodeon niet. Er zit nog een leuke hommage aan de ‘Lady en de Vagebond’ in de film, maar de Spider-Man-referenties zijn wel erg opzichtig en makkelijk. Daarbij worden plotpunten en karaktermomenten onbevredigend (snel) afgewerkt. Het leukste zijn niet eens de interacties tussen mensen en hond(en) maar die tussen Underdog en de Rottweiler die onze beaglevriend intimideert in de steegjes. Vooral zijn sidekick chihuaha is komisch. Maar, zoals gezegd, de positieve punten zijn te gering om de film langdurig interessant te houden.

Bioscooprelease: 30 januari 2008