Up Close & Personal (1996)

Regie: Jon Avnet | 124 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Robert Redford, Michelle Pfeiffer, Stockard Channing, Joe Mantegna, Kate Nelligan, Glen Plummer, James Rebhorn, Scott Bryce, Raymond Cruz, Dedee Pfeiffer, Miguel Sandoval, Noble Willingham, James Karen, Brian Markinson, Michael Laskin, Robert Keith Watson, Lily Nicksay, Joanna Sanchez, Daniel Zacapa, Heidi Swedberg, Yareli Arizmendi, Michael Vilani, Elizabeth Ruscio, Larry John Meyers, Andy Prosky, Bruce Gray, Norman Parker, Lorielle New, Roger Rathburn, Rhonda Overby, Fabian

Niet lang na Nicole Kidman in de thriller ‘To Die For’ is ook Michelle Pfeiffer in ‘Up Close & Personal’ vastberaden om de top van de tv-wereld te bereiken. Deze film is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Jessica Savitch, die het in de jaren 70 schopte tot eerste anchorwoman in de geschiedenis van de Amerikaanse nationale televisie. Waar het in eerste instantie de bedoeling was om een biografische film over deze vrouw te maken, kozen de schrijvers uiteindelijk toch meer voor het entertainment. Dat scoort nu eenmaal beter aan de kassa, was de gedachte. Enigszins jammer is dat wel, want het levensverhaal van Savitch – zij kwam al op 36-jarige leeftijd bij een auto-ongeluk om het leven – heeft veel méér om het lijf dan wat de kijker nu krijgt voorgeschoteld. Maar dat is niet meer dan een kanttekening.‘Up Close & Personal’ is in zijn genre namelijk een heerlijke film geworden, niet in de laatste plaats door het sterke spel van Michelle Pfeiffer en Robert Redford.

Pfeiffer is als Sally erg aandoenlijk in haar pogingen zich te bewijzen als nieuwsreporter, zonder dat ze ook maar enige ervaring heeft. Door een bij elkaar gelogen CV is ze terecht gekomen daar waar ze wilde zijn; bij het tv-nieuws. Maar dan?! Dat levert in het begin soms komische situaties op, zoals wanneer ze tijdens haar eerste live uitzending door haar collega per ongeluk als ‘Tally’ wordt aangekondigd en met haar mond vol tanden de camera in staart. Vanaf dat moment is niet alleen haar naamswijziging een feit, maar worden ook de komische scènes spaarzamer. Gelukkig maar! De relatie tussen Tally en haar mentor bij het tv-station Warren (Redford) – die door regisseur Jon Avnet zorgvuldig wordt opgebouwd – verschuift vanaf dat moment namelijk steeds meer van het zakelijke naar het persoonlijke vlak. En dan gaan alle remmen los bij Pfeiffer en Redford. De chemie tussen die twee is namelijk ongekend, wat zorgt voor romantiek met een hoofdletter R. Zoals in de scène waarin beiden in de montagekamer zitten en (nog) niet wensen toe te geven aan hun verlangen naar elkaar. Zonder al te veel tekst weten beide acteurs zoveel spanning in die scène te leggen dat je het er als kijker bijna warm van krijgt. Redford is überhaupt erg geloofwaardig in zijn rol als charmante mentor die alles in de tv-wereld al eens mee heeft gemaakt. Maar dat is hem gezien zijn ervaring, uiterlijk en charisma natuurlijk ook wel toevertrouwd. Wat volgt is een meeslepend liefdesdrama waar de zakdoekjes bij tevoorschijn gehaald kunnen worden.

Ook de muziek draagt daar aan bij, want deze is prachtig op de momenten dat de emoties hoog oplopen. Dianne Warren ontving voor haar song ‘Because you loved me’ (uitgevoerd door Celine Dion) terecht een Grammy Award en Oscarnominatie. Tegelijkertijd biedt de film ook een kritische kijk op de tv-wereld, waarin je net zo makkelijk gemaakt als afgeserveerd kunt worden. Zeker als vrouw heb je vanwege je uiterlijk een beperkte houdbaarheidsdatum, zoals collega bitch Marcia (een geweldige bijrol van Stockard Channing!) duidelijk maakt aan Tally wanneer ze aangeeft over haar leeftijd te liegen. Tevens dient de vraag zich aan of een tv-station het nieuws moet brengen zoals het is, of het moet vertellen zoals het publiek het graag wil horen? Het zijn punten die regisseur Avnet op de achtergrond aan bod laat komen. Waar het in ‘Up Close & Personal’ voornamelijk om draait is de liefde tussen twee mensen die geen grenzen kent. Dit gaat voor de kijker zelfs zo echt aanvoelen, dat het verrassende einde welhaast iedereen een brok in de keel zal bezorgen!

Brian Ligtvoet

Bioscooprelease: 2 mei 1996