Voyagers (2021)

Recensie Voyagers CinemagazineRegie: Neil Burger | 108 minuten | avontuur, science fiction | Acteurs: Tye Sheridan, Lily-Rose Depp, Fionn Whitehead, Chanté Adams, Quintessa Swindell, Archie Madekwe, Isaac Hempstead Wright, Viveik Kalra, Madison Hu, Archie Renaux, Wern Lee, Colin Farrell, April Grace, Laura Dreyfuss, Veronica Falcón, Patrick Bucur

‘Lord of the Flies’, gepubliceerd in 1954, is een van de bekendste en meest geliefde boeken uit de twintigste eeuw. De debuutroman van William Golding vertelt het verhaal van een groep schooljongens die schipbreuk lijden en stranden op een onbewoond eiland. In het begin werken ze samen, maar gaandeweg ontstaan er twee kampen, die beiden streven naar macht op het eiland. Deze strubbeling om heerschappij gaat van kwaad tot erger, tot er algehele chaos losbreekt onder de jongens.

Het verhaal van ‘Lord of the Flies’ wordt tot op de dag van vandaag gebruikt als lesmateriaal om de sociale ontwikkeling van groepen in extreme situaties te illustreren. Het succes van het boek hangt grotendeels samen met de menselijke interesse in machtsstructuren, en het verval van normen en waarden die daarbij om de hoek kunnen komen kijken. Ook in het filmlandschap heeft het boek door de jaren heen tot veel belangstelling geleid. Regisseur Neil Burger is de nieuwste filmmaker die het literaire werk als zijn inspiratiebron heeft gebruikt. Hij neemt het verhaal en de principes van ‘Lord of the Flies’ bijna direct over, maar verandert het decor van een onbewoond eiland naar een futuristisch ruimtevaartuig. Het resulteert in een weinig originele en voorspelbare film.

In ‘Voyagers’ begint de aarde onbewoonbaar te worden. Een groep jonge mannen en vrouwen, genetisch gefokt voor hun hoge intelligentie, is uitgekozen om een nieuwe planeet te koloniseren. Richard (Colin Farrell) heeft zich vrijwillig aangemeld om de groep tijdens de expeditie te begeleiden. De reis verloopt tien jaar lang rustig en zonder problemen, maar wanneer vrienden Christopher (Tye Sheridan) en Zac (Fionn Whitehead) ontdekken dat er iets niet pluis is aan hun missie, lopen de gemoederen al snel op. Terwijl de situatie dreigt te escaleren, doemt de vraag op wie nu eigenlijk de macht heeft aan boord. Een strijd om heerschappij lijkt onvermijdelijk.

‘Voyagers’ is het resultaat van een filmmaker die zijn eigen draai aan een bekend werk wil geven, maar die niet het talent en de aspiratie heeft om dat te waarborgen. De plot van de film is simpel, voorspelbaar en vaak onlogisch. Neil Burger strooit met allerlei ideeën en gedachten, maar doet hier vervolgens niets mee. Burger is namelijk niet geïnteresseerd in substantie, maar juist in clichés en formaliteiten.

Zijn film lijkt specifiek te zijn ontworpen voor een puberend kijkpubliek, wat tot uiting komt in de halfslachtige karakters en de verscheidene romantische subplots. Deze zijn zo slecht uitgewerkt, dat je enkel met je ogen kunt rollen. Maar zelfs voor jonge kijkers, waar Burger kennelijk zijn zinnen op heeft gezet, biedt de film erg weinig. Zij willen zich verliezen in een magische wereld óf meeleven met herkenbare problemen uit hun eigen leven. Dit biedt ‘Voyagers’ niet. Vervolgens luidt de vraag: voor wie is deze film dan wél geschikt? Dat antwoord blijft de veredelde young adult-film ons schuldig. Wij moeten er maar zelf over peinzen.

‘Voyagers’ doet er alles aan om op ‘Lord of the Flies’ te lijken, maar het ruwe randje wat de oorspronkelijke roman zo goed maakte is ditmaal compleet afwezig. Nu krijgen we platte liefde en gefabriceerd drama voorgeschoteld. Het oorspronkelijke uitgangspunt van William Golding was kennelijk te pessimistisch voor Neil Burger. Misschien kan hij bij zijn volgende film zijn inspiratie uit iets obscuurs halen, of nog beter, met iets origineels op de proppen komen.

Len Karstens

Waardering: 1.5

VOD-release: 17 juni 2021 (Prime Video)