Wacht maar af (2023)

Recensie Wacht maar af CinemagazineRegie: Susan Koenen | 50 minuten | documentaire

“Hé Emma, ik heb je playlist op Spotify gevonden. Wie is Ramses Shaffy?” De vijftienjarige Emma Wijdeveld is onderwerp van de documentaire ‘Wacht maar af’ van Susan Koenen. Haar muzieksmaak steekt sterk af bij die van haar klas- en leeftijdsgenoten. Daarnaast wordt haar elke dag (door diezelfde klasgenoten) gevraagd of ze nou een jongen of een meisje is. Het mag duidelijk zijn: de klas is geen plek voor deze Amsterdamse puber, die ervan droomt om beroemd te worden met de muziek die ze zelf schrijft.

De documentaire begint ontzettend geestig, met een uitgeknipt hoofd van Emma en haar voice-over waarmee ze zich voorstelt aan de kijker. Ook Ramses (in zijn jonge jaren) is uitgeknipt en Emma vertelt een sprookjesachtig verhaal waarin zij en Ramses verliefd worden en samen liedjes zingen. Tot een uitgeknipte Liesbeth List roet in het eten komt gooien.

Die vrolijke toon van deze film past goed bij het hoofdpersonage: we leren Emma kennen als spontaan en goedlachs, terwijl ze zelf aangeeft dat ze haar meeste liedjes schrijft op de fiets als ze boos is. We zien haar op een picknickkleed in het park, waar ze één toeschouwer heeft, in haar kamer als ze de laatste hand aan een liedje legt en aan tafel met haar familie. Het zijn korte interessante gesprekjes, waarin Emma hart en ziel uitstort, maar tegelijkertijd blijk geeft van moeite te hebben met haar nummers te laten horen aan haar ouders (“omdat het om mijn gevoelens gaat”).

En dan ineens gaat het balletje rollen. Na een gesprek met een mede-Shaffy-fan uit een andere generatie en een bezoek aan het huis waar Ramses woonde en een gesprek aldaar met een huisgenoot, die haar óók al vertelt dat zij en Ramses een goede klik zouden hebben, komt Emma in contact met Maarten Heijmans. Heijmans speelde Ramses in de gelijknamige tv-serie uit 2014 én won daarvoor een Emmy en een Gouden Kalf. Het talent van het meisje staat buiten kijf – haar stem, haar teksten, dit verdient een podium. Nu alleen die band nog. Als ook dat lukt, is de volgende stap een optreden. Dat komt er: in een intieme zaaltje in De Roode Bioscoop.

‘Wacht maar af’ is een grappige en ontroerende documentaire over een eigenzinnig en talentvol meisje dat gelukkig op jonge leeftijd al weet dat het enige dat echt telt, je eigen passie volgen is, los van wat anderen daarvan denken. Iets wat ook de filmmaakster, gezien haar boeiende oeuvre met als rode draad jonge, moedige mensen, ter harte neemt.

Speciale vertoning: Nederlands Film Festival 2023