Walk Hard: The Dewey Cox Story (2007)

Regie: Jake Kasdan | 92 minuten | muziek, drama, komedie | Acteurs: John C. Reilly, Jenna Fischer, Kristen Wiig, Raymond J. Barry, Tim Meadows, Conner Rayburn, Chip Hormess, Terrence Beasor, Margo Martindale, Honeyboy Edwards, Craig Robinson, Harold Ramis, Phil Rosenthal, Martin Starr, Chris Parnell, Matt Besser, Jack McBrayer, Frankie Muniz, Jack White, Angela Little, Tyler Nilson, Adam Herschman, Gerry Bednob, David Krumholtz, Cheryl Tiegs, Patrick Duffy, Morgan Fairchild, Cheryl Ladd, Jane Lynch, Skyler Gisondo, Kshitij Pendurkar, Simon Helberg, Jacques Slade, Jackson Browne, Jewel Kilcher, Lyle Lovett, Eddie Vedder, Jack Black, Jonah Hill, Justin Long, Paul Rudd, Jason Schwartzman

“Elke rock ster wil een acteur zijn en elke acteur wil een rockster zijn,” zei John C. Reilly eens in een interview. In ‘Walk Hard: The Dewey Cox Story’ komt de droom uit van de sympathieke krullebol. Reilly steelt de show in zijn vertolking van Dewey Cox, een personage dat hij van zijn puberjaren tot wanneer de artiest ergens in de zeventig is neerzet. Klinkt dat ongeloofwaardig? Niet wanneer je weet dat ‘Walk Hard: The Dewey Cox Story’ een parodie is op biopics over muzikanten, zoals bijvoorbeeld ‘Ray’ (over Ray Charles) of ‘Walk the Line’ (over Johnny Cash).

Regisseur Jake Kasdan en Judd Apatow, die het scenario van de film schreven, hebben goed gekeken naar deze films, maar eigenlijk is ‘Walk Hard’ een parodie op elke muziekdocumentaire. Alle voorspelbare elementen zitten er in: een moeizame jeugd, een aantal huwelijken, veel nageslacht (al dan niet buitenechtelijk), groupies, de meditatieve periode, het experimenteren met verdovende middelen en het aftuigen van interieurs van hotelkamers of wat voor meubilair dan ook. Een normaal mens uit meestal zijn woede en frustraties op een andere wijze, maar iedereen “weet” dat een rockartiest liever werk verschaft aan loodgieters, door de badkamer af te breken. Daarom laten Apatow en Kasdan Dewey Cox herhaaldelijk wastafels van muren rukken, culminerend in een scène waarbij een hele rij wastafels sneuvelt. Hilarisch.

John C. Reilly, een acteur die ondanks zijn Oscarnominatie voor zijn rol in ‘Chicago’ nog altijd ondergewaardeerd is, komt volledig tot zijn recht in ‘Walk Hard: The Dewey Cox Story’. Moeiteloos zet hij een vijftienjarige rebellerende tiener neer, die van huis wegloopt omdat hij na de onopzettelijke moord op zijn getalenteerde broertje, niet meer op de liefde en steun mag rekenen van zijn vader. De vader, gespeeld door Raymond Barry, blijft als een rode draad door de film beweren dat “de verkeerde zoon gestorven is”. Dewey Cox (uiteraard zitten er een paar woordspelingen in op deze naam) trouwt met jeugdliefde Edith, een personage dat leuk gespeeld wordt door Kristen Wiig (die ook door moet gaan voor alles tussen twaalf jaar en bejaard). Haar liefde voor Dewey blijft overeind (hoewel zij zelf meerdere malen uitgestrekt gaat, getuige het aantal kinderen dat ze gedurende de film blijft baren) maar vertrouwen in zijn doorbraak is er niet. “Ik geloof wel in je. Ik weet alleen dat je zult falen,” luidt een van haar uitspraken. Briljant!

Die doorbraak komt natuurlijk toch en Dewey moet zien te balanceren tussen het veeleisende gezinsleven en het drukke leven on the road, met alle verlokkingen die daarbij horen. Jenna Fischer speelt op overtuigende wijze de rol van Darlene Madison, een achtergrondzangeres, die uiteindelijk ook met Dewey gaat trouwen. Het nummer ‘Let’s Duet’ (spreek uit als “Let’s do it”) dat zij samen zingen is erg goed geschreven met heerlijk dubbelzinnige teksten. John C. Reilly blijft de hele film boeien, op een bepaald moment in de film speelt hij Bob Dylan zo goed, dat je je afvraagt waarom hem geen rol in ‘I’m Not There’, de biopic over de volkszanger is aangeboden. Er zitten nog meer van dit soort huzarenstukjes in de film. Zo zijn de kennismakingen met Elvis Presley (Jack White van The White Stripes), Buddy Holly (Frankie Muniz) en The Beatles om je te bescheuren. De acteurs die voor The Beatles door moeten gaan zijn verrassende maar zeer geslaagde keuzes: Jack Black als Paul McCartney, Paul Rudd als John Lennon, Justin Long als George Harrison en Jason Schwartzman als Ringo Starr hebben er duidelijk véél lol in en de ijzersterke komische dialogen vormen een van de hoogtepunten van de film. ‘Walk Hard: The Dewey Cox Story’ is een van de betere parodieën van de laatste jaren en een must-see voor elke muziekliefhebber.