What Dreams May Come (1998)

Regie: Vincent Ward | 113 minuten | drama, romantiek, fantasie | Acteurs: Robin Williams, Cuba Gooding Jr., Annabella Sciorra, Max von Sydow, Jessica Brooks Grant, Josh Paddock, Rosalind Chao, Lucinda Jenney, Maggie McCarthy, Wilma Bonet, Matt Salinger, Carin Sprague, June Lomena, Paul P. Card IV, Werner Herzog

“Wat gebeurt er met je nadat je lichaam sterft?” dat is een vraag die de mensheid al eeuwen bezig houdt. In ‘What Dreams May Come’, met in de hoofdrollen Robin Williams en Cuba Gooding Jr, wordt deze vraag beantwoord. Chris Nielsen (Robin Williams) is de gelukkigste man op aarde. Hij is getrouwd met zijn mooie en kunstzinnige soulmate Annie (Annabella Sciorra) en heeft twee schatten van kinderen. De hele situatie slaat echter om als bij een verkeersongeval zijn zoon en dochter omkomen. Chris en Annie hebben het beide zwaar, maar ze geven elkaar steun en lijken het verdriet langzaam maar zeker te verwerken.

Als Chris getuige is van een kettingbotsing die hij zelf weet te ontwijken ziet hij iemand gewond op de snelweg liggen. Behulpzaam als hij is rent hij erop af om te helpen. Wederom slaat het noodlot toe. Chris wordt geschept door een auto. Hij overleeft de aanrijding niet en wordt niet veel later wakker in een mooie kleurrijke omgeving. Chris is in de hemel die er bij toeval precies zo uitziet als één van de schilderijen van zijn vrouw. Hij komt er een oud-collega genaamd Albert tegen (Cuba Gooding Jr). Die wandelt samen met Chris’ overleden hond door de mooie natuur uit de kwast van Annie. Hij vertelt Albert openhartig over zijn vrouw, die nog op aarde is. Het gemis is zo ondraaglijk dat Chris bereid is alles op te geven om bij haar te zijn. Samen met zijn vriend probeert hij de kloof tussen hemel en aarde te overbruggen. Chris krijgt van Albert te horen dat zijn vrouw uit verdriet zelfmoord gepleegd heeft. Even denkt hij haar eindelijk terug te kunnen zien, maar Albert helpt hem uit de droom. Mensen die zichzelf van het leven beroven zullen eeuwig moeten lijden in de hel. Dit kan Chris niet laten gebeuren. Hij besluit een levensgevaarlijke tocht naar de hel te maken, met de kans daar zelf ook vast te komen zitten, om weer bij zijn grote liefde te kunnen zijn.

‘What Dreams May Come’ is geregisseerd door de nog onbekende Vincent Ward en gebaseerd op een boek van Richard Matheson, die ook ‘Stir of Echoes’ heeft geschreven. Robin Williams, vooral bekend om zijn komische rollen, speelt overtuigend in dit romantische drama zonder al te veel humor. Cuba Gooding Jr. heeft de leuke taak Williams te overtuigen dat hij daadwerkelijk in de hemel is en doet dit met verve. De film is werkelijk een genot voor het oog. De grote fantasiewereld die gecreëerd wordt is prachtig uitgebeeld. Een mooiere weergave van de hemel is er niet. De hel daarentegen is grijs en grauw, iedereen lijdt er en alles is kapot. Echt een plek waar je niet graag heen zou willen na je overlijden. Erg knap gedaan. Echter, aan de inhoud van de film is nogal het een en ander aan te merken. Het leven van hoofdpersonage Chris is wel erg perfect in het begin en er gaat ineens wel heel veel mis. Alles is een beetje té extreem. Een typisch geval van een enorme tearjerker. Voornamelijk het acteerwerk van Williams past in eerste instantie niet in zo’n serieuze film. Gelukkig laat hij wederom zien een goed acteur te zijn door zijn eeuwige glimlach goed te onderdrukken.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 17 december 1998