Win Win (2011)

Regie: Tom McCarthy | 106 minuten | drama, komedie | Acteurs: Paul Giamatti, Amy Ryan, Bobby Cannavale, Jeffrey Tambor, Burt Young, Melanie Lynskey, Alex Shaffer, Margo Martindale, David W. Thompson, Mike Diliello, Nina Arianda, Marcia Haufrecht, Sharon Wilkins, Clare Foley, Penelope Kindred

De derde film van Tom McCarthy is de sterk ondergewaardeerde komedie ‘Win Win’, met een goede hoofdrol van Paul Giamatti, die uit lijkt te zijn op steeds meer rollen waarin hij zijn acteertalent kan laten zien. Niet iedereen in de cast lijkt echter dezelfde ambities te hebben, waardoor de film het op sommige momenten lastig heeft. Alex Shaffer is ietwat misgecast als de “probleemjongen” Kyle die bij het gezin Flaherty intrekt, en David W. Thompson is al niet veel beter als zijn vriend Stemler. Maar wanneer de film zich los van de jongeren afspeelt, is hij op zijn sterkst.

Het gegeven waarmee McCarthy (tevens scenarist) zijn verhaal vorm probeert te geven is interessant – de vele karakters hebben elk hun goede en slechte kanten, wat hen realistisch maakt en voor betrokkenheid van de kijker zorgt – maar een echte indiehit levert dit hem niet op. Los van de bij vlagen ietwat matig acterende jongeren, mist de film ook een soundtrack van niveau (Lyle Workhams muziek is ondermaats), en duurt het eigenlijk iets te lang voordat het verhaal echt goed op gang komt. Toch heeft McCarthy veel om naar uit te kijken.

Naast regisseur en scenarist acteert hij vaak, en dit levert hem rollen op in films als ‘The Lovely Bones’ en ‘Flags of Our Fathers’. Zo begaafd als Peter Jackson en Clint Eastwood is hij nog niet, maar met zijn vorige films ‘The Station Agent’ en ‘The Visitor’ lijkt hij toch richting een eigen stijl te bewegen. Zijn drie films maakte hij allen met cinematograaf Oliver Bokelberg, en de kleinere film ligt hem wel. Zoals enkele andere aardige onafhankelijke filmreleases werd ‘Win Win’ ondergesneeuwd door de verrassingen van het jaar en de gebruikelijke blockbusters uit Hollywood, maar de film is het aankijken zeker waard. Een degelijk komisch drama. Niets meer en niets minder.

Luuk Imhann

DVD- en blu-ray-release: 25 januari 2012 (combi-pack)