Witching & Bitching – Las brujas de Zugarramurdi (2013)

Regie: Álex de la Iglesia | 110 minuten | komedie, horror | Acteurs: Hugo Silva, Mario Casas, Pepón Nieto, Carolina Bang, Terele Pávez, Jaime Ordóñez, Santiago Segura, Macarena Gómez, Secun de la Rosa, Javier Botet, Enrique Villén, Carlos Areces, Manuel Tallafé, María Barranco, Carmen Maura, Alexandra Jiménez, Lucía González

Álex de la Iglesia heeft iets wat heel veel regisseurs niet hebben: lef. Deze Spanjaard is niet bang om onderuit te gaan en maakt gewoon de films die hij zelf wil zien. Blijkbaar heeft deze cineast een vrij korte aandachtsspanne, want genrefilms maakt hij niet. De la Iglesia vermengt verschillende genres met elkaar. Wat begint als een heist-film kan via een omweg uitmonden in een horrorfilm. Om een bekend frisdrankmerk te citeren: Een beetje vreemd, maar wel lekker!

In het politiek incorrecte ‘Witching & Bitching’ draait het om José (Hugo Silva). Deze gescheiden vader neemt zijn zoontje een dagje op sleeptouw. Tijdens papadag staat wel een bankoverval op het programma. Maar goed, José moet zijn koter wel onderhouden. Samen met een paar gijzelaars en een collega-crimineel slaat hij op de vlucht. In een gekaapte taxi belandt dit vreemde gezelschap in een even rare locatie. Een ordinair ogende restaurantje blijkt namelijk een heksenhotel te zijn.

Dit is een film die je met zo min mogelijk voorkennis moet kijken, want dan is de verrassing des te groter. De la Iglesia is een cultregisseur en durft te experimenteren. Dat leverde in het verleden al parels als ‘Perdita Durango’ en ‘Balada triste de la trompeta’ op. Laatstgenoemde film was een wraakthriller, zwarte komedie en liefdesdrama in één. ‘Witching & Bitching’ brengt ook een hoop genres – die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken lijken te hebben – bij elkaar. De Spaanse regisseur slaagt erin om van deze groteske genrecocktail een organisch geheel te maken.

Ook visueel gezien valt er weer een hoop te genieten. Vooral de openingsscène is er één om in te lijsten en toont de creativiteit van deze cultregisseur. De decors, kostuums en locaties zien er geweldig uit en worden fraai in beeld gebracht. Ook is er veel aandacht aan de personages besteed. Het zijn typetjes, maar ze worden wel leuk neergezet. Iedereen heeft met zichtbaar veel liefde en plezier aan deze film gewerkt. Dat levert een aanstekelijke productie op die weliswaar geen groot publiek zal aanboren, maar de liefhebber van cultfilms zeker aan zal spreken.

‘Witching & Bitching’ verschijnt donderdag 29 mei 2014 op DVD en blu-ray.