Yummy (2019)

Recensie Yummy CinemagazineRegie: Lars Damoiseaux | 85 minuten | actie, komedie | Acteurs: Maaike Neuville, Bart Hollanders, Benjamin Ramon, Clara Cleymans, Annick Christiaens, Eric Godon, Joshua Rubin, Taeke Nicolaï, Tom Audenaert, Noureddine Farihi, Dimitri ‘Vegas’ Thivaios, Louise Bergez, Stijn Van Opstal, Isabelle van Hecke, Hannelore Vens

Een Belgische ‘Braindead’: hadden we die nodig? Na het zien van ‘Yummy’ is het antwoord simpel. Ja! Deze sympathieke horrorkolder kunnen we goed gebruiken. Vooral nu! Regisseur Lars Damoiseaux heeft een tof debuut ingeblikt dat hopelijk een groot publiek bereikt. Alleen de aanprijzing op de hoes verdient lof. “Facelifts, boob jobs and… zombies”: dit dekt de lading wel.

In ‘Yummy’ ontmoet je een jong koppel. Het meisje (Maaike Neuville) gaat gebukt onder haar grote borsten, waardoor ze rugklachten en verkeerde aandacht krijgt. Haar vriend gaat met haar – en zijn schoonmoeder – mee naar een Oost-Europese kliniek voor een borstverkleining. Malief wil een hele rits ingrepen ondergaan voor een kleine prijs. Al snel blijkt dat goedkoop duurkoop blijkt te zijn. De kliniek wordt namelijk overspoeld met zombies. Stamcelmanipulatie en andere dubieuze zaken hebben daarvoor gezorgd.

‘Yummy’ heeft een lekker tempo. Het duurt namelijk niet lang voordat het mis gaat. Goed mis. Damoiseaux heeft met een bescheiden budget (een half miljoen euro) een waar spektakel neergezet. De special effects zijn praktisch, overtuigend en ronduit goor. Het bloed vliegt er met liters doorheen en amputaties zijn niet van de lucht. Creatief zijn de verminkingen ook. Iets met een zeer pijnlijk voorval met een onlangs verlengde penis, een omgekeerde liposuctie en een afgeknelde hand bijvoorbeeld. De humor is lekker grafisch en puberaal. Fans van viezigheid kunnen hun hart ophalen.

Helaas is niet alles koek en ei. ‘Yummy’ is wel een onevenwichtige film. De sfeer wisselt van keiharde en nare horror naar kolderieke griezelkomedie. Dat werkt dus niet. Bij vlagen is deze film inktzwart qua toon, terwijl je een scène later zit te lachen om een idiote sterfscène. De finale staat bijvoorbeeld in schril contrast met een ridicule seksscène in een kelder. Het is lastig om je in te leven in karikaturen en om hen te geven. Desondanks dikke aanrader!

Digital Download-release: 14 mei 2020
VOD-release: 14 mei 2020
DVD-release: 12 juni 2020