Bird of Prey (2015)

Regie: David de Rooij, Jelle Brunt | 2 minuten | animatie, korte film, komedie, western

‘Bird of Prey’ is een filmpje dat gemaakt is in het kader van Ultrakort, met steun van het Nederlands Filmfonds, bioscoopketen Pathé en Fonds 21. Naar goed gebruik worden er voor aanvang van bepaalde blockbusters (in dit geval ‘The Hunger Games: Mockingjay – Part 2’) korte animatiefilmpjes vertoond bij Pathé bioscopen. Ultrakort gaat in 2015 al het zesde jaar in. il Luster uit Utrecht maakte al eerder Ultrakort filmpjes, zo draaide ‘Pommes frites’ (2013) voor ‘The Hunger Games: Catching Fire’, ‘Mac ’n Cheese: Supermarket’ (2013) voor ‘World War Z’ ‘Granny Lane’ (2012) voor ‘Step Up 4: Miami Heat’. Ook voor ‘Bird of Prey’ weten ze weer het maximale uit de krappe speelduur te halen.

Als je maar twee minuten krijgt om je verhaal te doen, moet je je focussen op de kern. En dat is iets dat David de Rooij en Jelle Brunt, regisseurs en schrijvers van ‘Bird of Prey’ goed in de vingers hebben. ‘Bird of Prey’ heeft een ijzersterke setting, die direct tot de verbeelding spreekt – mede ook omdat we het al in talloze andere films voorbij hebben zien komen. Een desolaat woestijnlandschap, twee cowboys, de één woest en vervaarlijk, de ander ietsje onzekerder, staan tegenover elkaar. Een gier bekijkt het tafereel met de nodige voorpret, hij weet nu al dat er straks iets voor hem te eten valt.

Het is knap hoe de makers in zo’n korte tijd toch zo’n spannende sfeer weten te creëren. Met kleine gebaren of oogbewegingen zien we de gemoedstoestand van de beide heren steeds verhitter worden. Wie trekt als eerste zijn pistool? Wie delft het onderspit? ‘Bird of Prey’ is een erg leuke toevoeging aan de toch al fraaie Ultrakort-serie.

Bioscooprelease: 18 november 2015 (in het voorprogramma van ‘The Hunger Games: Mockingjay – Part 2’).