Breakfast at Tiffany’s (1961)

Regie: Blake Edwards | 115 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Audrey Hepburn, George Peppard, Patricia Neal, Buddy Ebson, Mickey Rooney, Orangey, Alan Reed, José Louis de Villalonga, John McGiver

‘Breakfast at Tiffany’s’ is eerst langzaam en ongeloofwaardig voor wat wij in deze tijd gewend zijn. Maar je moet er even aan toegeven en openstaan voor deze charmante film met zijn nog charmantere hoofdrolspeelster. Hoewel het verhaal zich afspeelt in het Amerikaanse New York en ook de opnames daar plaats vinden, krijgt de film door de vertolking van Audrey Hepburn toch een Brits stempel. Mede door het onovertuigende zuidelijke accent blijft het moeilijk om Holly te identificeren met het boerenmeisje Lou Mae dat ooit opgroeide in het Zuiden van Amerika.

Langzaamaan wordt deze uiterlijk egocentrische, kokette en quasi onschuldige Holly volwassen. Haar besluit om te trouwen is de eerste aanzet tot verandering en het tweede cruciale moment komt wanneer zij voor het eerst in haar leven een zwaar verlies te verwerken krijgt. Het roze cocktailjurkje met de nepparels, het opgestoken prinsessenkapsel en de valse wenkbrauwen maken dan plaats voor een iets meer bescheiden uitziende outfit.

De komst van de zuiderling Doc zorgt ook voor een ommekeer. Niet alleen in Holly’s karakter, maar zelfs nog meer in de kleur van het verhaal. Doc, met cowboyhoed en authentiek zuidelijk accent is niet alleen een overtuigende Amerikaanse cowboy, maar zet ook de toon voor een meer dramatische atmosfeer. Hij is niet zomaar een typetje. Dit in tegenstelling tot de slapstickachtige fotograaf die door moet gaan voor Japanner, vertolkt door Mickey Rooney. Het spraakgebrek is zonder twijfel te wijten aan het valse gebit dat hij draagt. Hoewel ongeloofwaardig en meer lachwekkend dan grappig, zet hij wel de gewenste lichte toon in en vormt een aardig contrast met de andere personages. Natuurlijk komt ook de maffia nog om een hoekje gluren in de personage van Mr. Tomato, die Holly betaalt voor iets waarvan zij klaarblijkelijk denkt dat het alleen maar een vermakelijk gesprek is. Na elk bezoek aan Mr. Tomato komt Holly terug met een wel een heel bijzonder weerbericht. De achtergrond van dit uitstapje in het verhaal en haar rol hierin worden niet echt duidelijk.

Al met al dragen deze karakters toch bij aan de charme van een echte, pretentieloze klassieker.

Marieke Hoks

Bioscooprelease: 21 december 1961