Burke and Hare (2010)

Regie: John Landis | 91 minuten | komedie, misdaad | Acteurs: Simon Pegg, Isla Fisher, Christopher Lee, Tim Curry, Andy Serkis, Tom Wilkinson, Stephen Merchant, Hugh Bonneville, Jenny Agutter, Jessica Hynes, Bill Bailey, Georgia King, David Schofield, Pollyanna McIntosh, Steve Speirs, David Hayman, Allan Corduner, Reece Shearsmith, Ronnie Corbett, John Woodvine, Michael Smiley, Robert Stone, Christian Brassington, Gino Picciano, Duncan Duff, Pete Noakes, Ciaron Kelly, Johnny Lynch, George Potts, Nick Moorcroft, Paul Davis, Chris Mansfield, Shelley Longworth, Ken Matthews, Adam Smith, Christopher Obi, Tom Urie, Paul Whitehouse, Ray Harryhausen, Costas-Gavras, Michael Winner

In Groot-Brittannië kent vrijwel iedereen de legende van William Burke en William Hare, twee Ierse immigranten die tussen november 1827 en 31 oktober 1828 zeventien moorden pleegden in het Schotse Edinburgh. Burke en Hare verkochten de lijken van hun slachtoffers aan dokter Robert Knox, een anatomieprofessor die er grof geld voor betaalde. Het was voor hem de enige manier om aan voldoende kadavers te komen die ontleed konden worden door de studenten van de Universiteit van Edinburgh. Voorheen werden de lichamen van geëxecuteerde criminelen gebruikt voor deze doeleinden, maar sinds het begin van de negentiende eeuw waren de executies fors in aantal afgenomen. Burke en Hare, twee armoedzaaiers die best wat bloed wilden vergieten om aan een zakcentje te komen, gingen maar wát graag voor Knox op pad. De legende van het moordlustige tweetal vormde al vaak de inspiratie voor romans, toneelstukken en films. John Landis maakte in 2010, na een afwezigheid van meer dan tien jaar, zijn comeback als filmregisseur met de misdaadkomedie ‘Burke and Hare’.

Vooraf worden we al gewaarschuwd: ‘de gebeurtenissen in deze film zijn waargebeurd, behalve de momenten die dat niet zijn’. Simon Pegg en Andy Serkis kruipen in de huid van Burke en Hare, het illustere duo dat de straten van Edinburgh onveilig maakt. Tom Wilkinson speelt dokter Robert Knox, die een verwoede concurrentiestrijd voert met Professor Monroe (Tim Curry). Allebei willen ze de lijken van de stadsbeul (Bill Bailey) afkopen, maar omdat Monroe meer geld betaalt, vist Knox telkens achter het net. Wanneer de oude huurder (Christopher Lee) van Hares manipulatieve echtgenote Lucky (Jessica Hynes) komt te overlijden, zitten Burke en Hare met zijn lichaam opgescheept. Bij toeval ontdekken ze dat dokter Knox er veel geld voor over heeft om dat lichaam van hen over te nemen. De winst die ze opstrijken stimuleert het tweetal om dit illegale handeltje voort te zetten. Hare wordt opgejut door Lucky en Burke raakt in de ban van de knappe Ginny (Isla Fisher), een dame van lichte zeden die haar droom – de eerste volledig vrouwelijke productie van ‘MacBeth’ op de planken brengen – hoopt te kunnen realiseren. Omdat de lijken niet voor het oprapen liggen en ze het geld hard nodig hebben, besluiten Burke en Hare om IJzeren Hein een handje te helpen.

De gebeurtenissen uit ‘Burke and Hare’ zijn veelal verre van historisch accuraat, maar daar worden we vooraf op geattendeerd. De moorden waren bijvoorbeeld in werkelijkheid heel wat gruwelijker en bloederiger dan we hier te zien krijgen. Het gaat John Landis er vooral om zijn publiek aan het lachen te krijgen. Hij slaagt daar aardig in, maar dat is vooral de verdienste van zijn hoofdrolspelers Pegg en Serkis, die er zichtbaar veel plezier in hebben om het legendarische moordzuchtige duo te portretteren. In de bijrollen zien we een keur aan Britse komieken, met naast de al eerder genoemde acteurs onder anderen ook Ronnie Corbett, Stephen Merchant en Paul Whitehouse. Ook filmgrootheden als special-effects-koning Ray Harryhausen en regisseurs Michael Winner en Costas-Gavras draven op voor een minimale bijdrage. Dat iedereen met zo veel plezier aan de film mee wilde werken, pleit absoluut voor ‘Burke and Hare’. Het enthousiasme van de acteurs zorgt ervoor dat deze film prettig wegkijkt, ook al is het scenario (van Piers Ashworth en Nick Moorcroft, het duo achter het lauw ontvangen ‘St. Trinians’, 2006) maar matig. Vooral het compleet overbodige romantische subplot rond Ginny staat de film in de weg. Veel interessanter is namelijk de relatie tussen de milde Burke en de koelbloedige Hare, maar daar wordt maar weinig mee gedaan.

Dat kan over de film als geheel eigenlijk ook worden gezegd: het uitgangspunt biedt voldoende aanknopingspunten, maar daar wordt té weinig mee gedaan. Met als resultaat dat ‘Burke and Hare’ als geheel wat lafjes is. Er zitten wel grappen in de film, maar de hilariteit blijft uit. Er zit ook wel drama in, maar echt meeslepend wordt het nooit. Jammer dat een indrukwekkende cast als deze met zulk mat materiaal aan de slag moest. Het is dan ook dankzij de acteurs – en de authentiek ogende settings van de aloude Ealing Studios – dat ‘Burke and Hare’ zich nog redelijk staande weet te houden als onderhoudende misdaadkomedie. Maar het gevoel knaagt dat er meer in had gezeten. Fijn dat John Landis weer terug is aan het filmfront, maar laat hem volgende keer alsjeblieft met betere scenarioschrijvers werken.

DVD-release: 29 maart 2012