Code Name: The Cleaner (2007)

Regie: Les Mayfield | 90 minuten | actie, komedie, misdaad | Acteurs: Cedric the Entertainer, Lucy Liu, Nicolette Sherida, Mark Dacascos, Callum Keith Rennie, Niecy Nash, DeRay Davis, Will Patton, Kevin McNulty, BJ Davis, Bart Anderson, Tom Butler, Robert Clarke, Rick Tae, Kurt Max Runte, David Lewis, Gina Holden, Kimani Smith, Dave Hospes, Douglas Chapman, Brad Kelly, Nickolas Baric, Simon Burnett, Phillip Mitchell, Mike Desabrais, Maxine Miller, Jacqueline Ann Steuart

De Amerikaanse actiekomedie ‘Code Name: The Cleaner’ start met een soort persiflage op ‘The Bourne Identity’, wanneer we de held van het verhaal, Jake, wakker zien worden in een hotel, naast een lijk dat hem met wijd open ogen aanstaart. Jake Rogers (Cedric the Entertainer) heeft geen idee wie de vermoorde man is, hoe hij in het hotel terecht is gekomen en sterker nog: hij is zijn eigen identiteit kwijt. Hoofdrolspeler Cedric the Entertainer is echter geen Matt Damon en het enerverende uitgangspunt faalt dan ook jammerlijk. De makers lijken bij het uitwerken van hun idee voor de film moeite te hebben gehad de knoop door te hakken: maken we nu een komedie of een actiethriller? Dat gehink op twee gedachten resulteert in een film, die eigenlijk van allebei niets is: een niet grappige komedie en een thriller die het aan alle mogelijke spanning ontbreekt.

Wanneer Jake vlucht uit het hotel, wordt hij opgevangen door Diane (Nicolette Sheridan), die beweert zijn vrouw te zijn. Zowel de kijker als Jake hebben echter al snel door dat de blondine een verborgen agenda heeft en slechts uit is op iets dat Jake in zijn bezit heeft. Met als enige aanknopingspunt een reçuutje voor iets waardevols dat in bewaring is gegeven keert Jake terug naar het hotel, waar hij langs de politie komt door zich te verkleden als – kan het gênanter – een Hollandse klompendanser. Uiteraard komt hij op het podium terecht, waar hij een act opvoert die bij het massaal toegestroomde publiek grote hilariteit veroorzaakt. Het is een scène die vooral bij de Nederlandse kijker plaatsvervangende schaamte zal oproepen. Het kostbare wat in bewaring gegeven is blijkt een chipcard van Digital Arts Research Technologies te zijn. Ondertussen krijgt Jake flashbacks, waarin hij als een echte spion te werk gaat en hij met explosies en gevaarlijke operaties te maken heeft. Hij ontmoet de bevallige serveerster Gina (Lucy Liu), die niet alleen Jake’s liefje blijkt te zijn, maar naarmate de film vordert meer van de situatie waarin hij zich bevindt af blijkt te weten.

De toevalligheden in het verhaal vergen veel van de kijker en de film boet dan ook aan geloofwaardigheid in. Nu is het weliswaar bij een actiekomedie nooit de bedoeling het ‘uit het leven gegrepen’ gevoel bij de kijker op te roepen, maar het script van ‘Code Name: The Cleaner’ gaat wel erg ver in onwaarschijnlijkheden. De grootste spanning proberen de makers te creëren door de onduidelijkheid of Jake nu een spion is die als schoonmaker bij het bedrijf geïnfiltreerd is, of dat hij een schoonmaker is die slechts denkt dat hij een spion is. Nagelbijtende momenten levert dit echter niet op, ten eerste omdat wel duidelijk is wat Jake’s beroep werkelijk is, ten tweede omdat het de kijker gewoonweg niet interesseert. De plot is nauwelijks te volgen, en de kijker die nog een beetje van de film wil genieten wordt dan ook aangeraden hier geen moeite voor te doen, omdat de logica gewoon ontbreekt. Daarbij komt nog dat elke grap die gemaakt wordt zo duidelijk vooraf wordt voorbereid dat je misschien even glimlacht bij het idee alvorens het op het scherm vertoond wordt, maar wanneer het daadwerkelijk gebeurt is het moment alweer voorbij. Zo is ook het terugkerende grapje dat Jake het koffertje met geld steeds vergeet op zijn vlucht, na één keer al oud. Helemaal mislukt is ‘Code Name: The Cleaner’ echter niet. Lucy Liu en Cedric the Entertainer vormen een leuk koppel, die met een beter script best samen tot hun recht zouden komen. Ook de actiescène aan het eind van de film is best de moeite waard. Daarvoor moet je echter heel wat flauwe humor en slappe actiescènes doorstaan.

Waardering: 1.5