Confidences trop intimes (2004)

Regie: Patrice Leconte | 104 minuten | romantiek, thriller | Acteurs: Sandrine Bonnaire, Fabrice Luchini, Michel Duchaussoy, Anne Brochet, Gilbert Melki, Laurent Gamelon, Hélène Surgère, Urbain Cancelier, Isabelle Petit-Jacques

Het is natuurlijk een vermakelijk en smeuïg gegeven: een vrouw denkt dat zij bij een psychiater binnenstapt, dist gedetailleerd haar slaapkamergeheimen op, terwijl de meneer in kwestie in werkelijkheid slechts een verbouwereerde belastingadviseur is. Aangezien psychiaters in films steevast als zwijgzaam knikkende mannen worden geportretteerd, komt deze namaakpsychiater er best mee weg. Zo’n gegeven voor een film kan echter gemakkelijk ontaarden in een soft-porno “erotiek op 5” tv-programma, of loopt het gevaar al na vijf minuten saai te worden. Een beetje saai wordt deze film van Patrice Leconte soms ook even, vooral nadat Anna (Sandrine Bonnaire), de vrouw met problemen dus, voor de vijftigste keer aanbelt voor opnieuw een provocerende onthulling, waarop “psychiater” William (Fabrice Luchini) nog maar weer eens grote ogen opzet. Toch weet de film genoeg te boeien om hem helemaal uit te zitten. De maker heeft een aangename diepgang aan de gesprekken weten geven en de hele film voorzien van wat Hitchcock-achtige suspense. Officieel staat ‘Confidences trop intimes’ dan ook beschreven als een romantische thriller, hoewel het thrillerelement niet overtuigend uit de verf komt.

De twee acteurs zetten een prestatie van formaat neer. De camera is vrijwel voortdurend in close-up shots op hen gericht, dus dan moet je van goede huize komen, helemaal omdat de actie zich bijna alleen beperkt tot het kantoor van William; het zou eigenlijk heel goed als toneelstuk kunnen worden uitgevoerd.

Tussen de hoofdpersonen William en Anna (er zijn slecht een paar kleine bijrollen) ontwikkelt zich een ongewone hechte en iets seksueel geladen relatie. Films van Patrice Leconte gaan altijd over merkwaardige relaties tussen personages. We zagen dat eerder in bekende films als ‘Le mari de la coiffeuse’ en ‘Monsieur Hire’. In ‘Confidences trop intimes’ is er opnieuw sprake van een merkwaardige band, tussen de knappe provocerende Anna en een gereserveerde en stijve William. Een vriendschap die zich beperkt tot wekelijkse gesprekssessies van een half uur lijkt weinig om het lijf te kunnen hebben. Toch is daarin sprake van een zeldzame intimiteit. Deze wordt verwoord door de échte psychiater waarbij William zelf te rade gaat: mensen vertellen elkaar zelden nog hun diepste geheimen, zelfs niet in paren of vriendschappen. Psychiaters hebben die rol overgenomen. Voor William en Anna leidt dat tot een – tintelende – vriendschap voor het leven waarin beide uiteindelijk bevrijdende keuzes maken.

Endre Timar

Bioscooprelease: 17 juni 2004