Dear Dumb Diary (2013)

Regie: Kristin Hanggi | 90 minuten | familie | Acteurs: Emily Alyn Lind, Mary-Charles Jones, David Mazouz, Sterling Griffith, James Waterston, Lea DeLaria, Maddie Corman, Laura Bell Bundy, Jeffrey Hanson, Tom Markus, Duane Stephens, Jacque Gray, Marlyn Miller-Fladeland, Marie Sharon, Carson Oliver, Jayne Luke

Dagboeken zijn onverminderd populair, zeker in de jeugdliteratuur. In de jaren tachtig was Adrian Mole een grote hit, tegenwoordig liggen we in een deuk om Bram Botermans (Greg Heffley) uit de “Het leven van een loser”-serie, of Nikki Maxwell uit “Dagboek van een muts”-serie. In Amerika is de schrijver Jim Benton erg populair, met zijn ‘Dear Dumb Diary’ reeks, waarin tienermeisje Jamie Kelly haar gedachtespinsels opschrijft. De Europese markt hebben deze boeken nog niet bereikt, maar de eerste verfilming ligt al wel in de winkels.

Jamie Kelly is een jaar of dertien. Ze ziet er leuk uit, maar vindt zichzelf niet zo knap als haar aartsvijand, het populairste meisje van de school: de bloedmooie Angeline. Jamies beste vriendin Isabella is een betweterig, chagrijnig typetje, die elke gelegenheid aangrijpt om Angeline af te kraken of andere dingen te doen waar ze zelf beter van wordt. De op zich slimme Jamie laat zich door Isabella maar al te graag om te tuin leiden.
Verliefdheid is er natuurlijk ook, Jamie heeft een geheime crush op Hudson Rivers (what’s in a name), volgens Isabella nummer acht op de door haar samengestelde lijst met knappe jongens op de Makreel school (what’s in a name… again). Jamie heeft een unieke kijk op de wereld om haar heen en schrijft haar bevindingen meerdere keren per dag op; haar dagboek vergezelt haar dus overal. Niet zo vreemd dus dat het kostbaarste bezit van het tienermeisje een keer in verkeerde handen valt…

‘Dear Dumb Diary’ is uitsluitend in de nagesynchroniseerde versie op de Nederlandse markt gebracht. Beetje jammer, want tijdens de vele liedjes horen we wel de originele stemmen en die zijn veel leuker. De vertaling naar het Vlaams doet de film geen goed. Het verhaal is, ondanks de elementen die origineel aandoen – bijvoorbeeld de wijze waarop Jamies verbeelding wordt weergegeven – er één van het kaliber dertien-uit-een-dozijn. Een groots evenement op school waar naartoe wordt gewerkt, wijze levenslessen, vleugje romantiek, een hond die niet voor niets de naam Stinker heeft, een vijand die toch wel aardig blijkt te zijn… We hebben het allemaal al eerder gezien. Voor jeugdige kijkers met minder filmbagage is ‘Dear Dumb Diary’ echter waarschijnlijk best een leuke film. Niet heel slecht, maar zeker niet vernieuwend of bijzonder grappig.

DVD-release: 19 mei 2015