Epic (2013)

Regie: Chris Wedge | 104 minuten | animatie, avontuur, familie, fantasie | Originele stemmencast: Jason Sudeikis, Amanda Seyfried, Steven Tyler, Pitbull, Beyoncé Knowles, Josh Hutcherson, Judah Friedlander, Colin Farrell, Aziz Ansari, Blake Anderson, Christoph Waltz, Chris O’Dowd | Nederlandse stemmencast: Tess Milne, Egbert Jan Weeber, Daniel Boissevain, Jacob Derwig

MK (Mary Katherine) gaat na het overlijden van haar moeder bij haar vader, professor Bomba, wonen aan de rand van een mooi bos. Haar vader gelooft dat er in het bos hele kleine wezens wonen die het bos beschermen. Wanneer MK merkt dat haar vader nauwelijks aandacht voor haar heeft omdat hij zo opgaat in zijn werk, besluit ze te vertrekken. Op het punt van vertrek verdwijnt Bomba’s hond Ozzie echter in het bos en MK gaat hem zoeken. Maar dan ziet ze een paar vreemde gloeiende blaadjes in de lucht. Terwijl ze er één vangt, krimpt ze plotseling en komt ze oog in oog te staan met de Leaf Men, kleine wezens die – inderdaad – het bos beschermen. Hun koningin heeft MK uitverkoren de Leaf Men te helpen om het bos te verdedigen tegen de gemene Boggans die door middel van rotting het bos willen vernietigen. MK twijfelt eerst, totdat ze hoort dat ze alleen maar weer groot kan worden als ze de Leaf Men helpt. Gaandeweg ontdekt ze de prachtige wereld waarin de Leaf Men wonen en wordt ze ook nog eens verliefd op de knappe Nod.

De afgelopen jaren zijn we op animatiegebied flink verwend geraakt met originele films uit de stal van Pixar en komische creaties van Dreamworks. Maar er zijn meer studio’s die ons gewaardeerde animatiefilms brengen, zoals Sony (‘Cloudy with a Chance of Meatballs’) en Illumination (‘Despicable Me’). ‘Epic’ wordt uitgebracht door Blue Sky Studios, die ook verantwoordelijk is voor de ‘Ice Age’ serie, een serie die naast hun eersteklas animaties ook heel grappig en soms zelfs ontroerend is. Van ‘Epic’ zou je dan ook een bovengemiddelde animatiefilm mogen verwachten. Helaas komen die verwachtingen niet helemaal uit. Dat de film een genot is om naar te kijken staat echter buiten kijf. ‘Epic’ is beeldschoon en het weelderige bos doet denken aan de planeet Pandora in ‘Avatar’. Er zijn schitterende details en je kunt de bloemen bijna ruiken. Ook de 3D wordt prima ingezet bij de actiescènes en achtervolgingen.

De plot is echter heel standaard en soms zelfs aan de saaie kant. We hebben het al zo vaak gezien: goed tegen slecht, een verborgen wereld en een mens die nietsvermoedend een belangrijke rol speelt in de afloop. Er is nauwelijks iets gedaan om het bekende verhaal op een frisse manier te vertellen. Nou ja, er komt een iPod in voor, maar daar blijft het dan ook bij. De film heeft een vrij hoog tempo maar met de spanningsopbouw wordt weinig gedaan. Het script van de film, dat gebaseerd is op het kinderboek “The Leaf Men and the Brave Good Bugs” van William Joyce, is zodanig aangepast dat het nog weinig overeenkomsten heeft met het rijk geïllustreerde boek . De ingesproken stemmen vallen ook een beetje tegen. Er is weer een groot blik met Hollywoodnamen opengetrokken die niet allemaal even matchen met hun karakter. Beyoncé is te sexy als koningin en zangers Steven Tyler en Pitbull zijn veel te vlak. Amanda Seyfried als MK en Christoph Waltz als de schurk zijn echter wel goed gecast en weten prima hoe ze hun stem moeten inzetten.

‘Epic’ is een zeer fraaie animatiefilm die een lust is voor het oog. De makers hebben echter te veel aandacht besteed aan het uiterlijk van de film en niet aan de plot. In een tijd waarin animatiefilms elkaars grote concurrenten zijn, presteert ‘Epic’ in dat opzicht onder de maat. Wat overblijft is een mooie maar standaardfilm, die alleen de kleintjes echt zal kunnen bekoren.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 29 mei 2013
DVD-, blu-ray- en blu-ray (3D)-release: 25 september 2013