F (2010)

Regie: Johannes Roberts | 85 minuten | horror, thriller | Acteurs: David Schofield, Eliza Bennett, Ruth Gemmell, Juliet Aubrey, Emma Cleasby, Finlay Robertson, Roxanne McKee, Tom Mannion, Max Fowler, Mike Burnside, Christopher Adamson, Jamie Kenna, Tina Barnes, Alexander Ellis, Ian Cullen

De Britse regisseur Johannes Roberts is, zonder voorbedachten rade weliswaar, bijzonder visionair in zijn film ‘F’. Het groepje geboefte dat in deze thriller, getooid in hoodies (een sweatshirt met kap), een school aanvalt doet heel sterk denken aan de jongeren die anno 2011 in Londen een fikse opstoot van geweld en vernieling veroorzaakten. Of hoe de realiteit de fictie inhaalt. Hoewel alles in deze, overigens niet zo bijzondere, film sterk is aangedikt, zullen er ongetwijfeld parallellen getrokken worden met de rellen in de Britse hoofdstad.

Wanneer Robert Anderson (David Schofield) één van zijn leerlingen een F geeft, wat zoveel betekent als bijzonder slecht, gaat deze laatste compleet door het lint en trakteert hij Anderson op een kopstoot. Enkele maanden later is de leraar een wrak dat geobsedeerd blijkt door incidenten in het onderwijs. Zijn drankgebruik en gedrag brengen hem in een lastig parket. Op school zijn ze hem dan ook liever kwijt dan rijk. En ook zijn ex-vrouw en dochter laten hem liever links liggen. Als op een avond de school wordt aangevallen probeert Anderson wanhopig zijn dochter te redden.

Roberts verrast met het gegeven dat hij de moordpartijen niet in beeld brengt. De liefhebbers van gore en slashfestijnen zullen dus ongetwijfeld teleurgesteld de dvd lader ejecten. Voor de rest put hij echter ongegeneerd uit het blik met standaardprocedures die het genre rijk is. Roberts verklaarde in een interview met ‘The Liberal Dead’ dat hij vooral beïnvloed wordt door John Carpenter en Stephen King omdat ze meesters zijn in het brengen van een solide story. Met deze prent laat de Brit alleszins zien dat er met hem geen groot verhalenverteller is opgestaan. Er wordt gemoord en that’s it folks. Het uitgangspunt van geweld op school is nochtans actueel genoeg. Dat er nergens een verklaring gegeven wordt voor het gedrag van de agressors is nog enigszins plausibel. Zinloos geweld valt gewoon niet te expliqueren. Wel bijzonder lullig is de manier waarop de hoodies plotseling opduiken en al even snel verdwijnen. Het zorgt voor een ongeloofwaardige en valse noot in een prent die je nergens uit je stoel doet springen. Op het einde van dit inspiratieloze bandwerk krijgt Robert Anderson een moreel vraagstuk in de maag gesplitst en dat zorgt voor een open einde. Goed geprobeerd maar het past totaal niet bij de sfeer van de film. Volgens de regisseur gaat ‘F’ over de relatie van een vader met zijn dochter. Wij houden het erop dat Roberts gewoon wil scoren met wat goedkope schrikeffecten. En zelfs daar faalt hij jammerlijk in.

Jochem Geelen