Fracture (2007)

Regie: Gregory Hoblit | 112 minuten | thriller | Acteurs: Anthony Hopkins, Ryan Gosling, David Strathairn, Billy Burke, Rosamund Pike, Embeth Davidtz, Xander Berkeley, David Purdham, Larry Sullivan, Molly Adams, Petrea Burchard, Kate Clarke, Cliff Curtis, Valerie Dillman

‘Fracture’ is typisch zo’n thriller die volledig voldoet aan wat het publiek van een dergelijke film verlangt. Hoofdrolspeler en dader Ted Crawford (Anthony Hopkins) is een bijna geniale vent die de (vrijwel) perfecte misdaad wil plegen en die toch sympathie weet op te roepen. Het verhaal van de film zit knap in elkaar. Als kijker krijg je al snel de gepleegde misdaad voor ogen, vervolgens word je door de ontwikkelingen in het verhaal voortdurend voor verrassingen geplaatst.

Die verrassingen komen doordat je dan natuurlijk al weet wat er is gebeurd, de dader geeft dat ook vrijwillig toe aan de politie, maar hij heeft eerst de bewijsstukken laten verdwijnen. Zijn spontane bekentenis blijkt dan geen veroordeling te kunnen opleveren, gezien het ontbreken van de bewijsstukken.. De rolbezetting bestaat uit grote namen, alle acteurs vertolken hun rollen superieur en bijzonder geloofwaardig. De karakters zijn goed uitgediept en tot ontwikkeling gebracht.Vooral Anthony Hopkins en Ryan Gosling brengen die personen met al hun karaktertrekken en vooral met al hun zwakheden op magnifieke wijze tot leven. Dit maakt de film tot een fraai stuk cinema, waar een breed publiek veel filmplezier aan zal beleven. Ryan Gosling speelt met verve de rol van Willy Beachum, een jonge officier van justitie die uiterst ambitieus is en de overstap wil maken naar het grote geld in een uiterst eervolle nieuwe baan bij een zeer prestigieus advocatenkantoor. In de laatste weken van zijn oude functie als officier van justitie krijgt hij nog de zaak toebedeeld van een wetenschapper die zijn vrouw een kogel in het hoofd heeft geschoten en dat ter plekke heeft bekend. De zaak lijkt een eitje te zijn. Beachum denkt weer een gewonnen ‘case’ op zijn conto bij te kunnen schrijven. Hij is behoorlijk arrogant en zit boordevol zelfvertrouwen. Hij denkt zelfs dat er niet eens een volledig proces nodig zal zijn, de waarheid staat immers al vast en er ligt een bekentenis? Crawford wil bij zijn proces zijn eigen verdediging voeren. Iedereen, inclusief de rechter, denkt dat hij een zonderling is die rechtstreeks en langdurig de gevangenis zal ingaan. Al snel blijkt echter dat Crawford een bijzonder doeltreffende en ingenieuze verdediging voert, gebaseerd op een plan dat hij als onderdeel van zijn wraak tot in detail vooraf heeft bedacht.

Wat dit betreft bevat het scenario wel weer een beetje de klassieke vormgeving van de sluwe oude vos versus jeugdige arrogantie en overmoed. De sluwe oude vos blijkt allerlei details van zijn tegenstanders te weten en heeft zich geniaal voorbereid. Uiteindelijk weet hij de procesgang zo te beïnvloeden dat hij moet worden vrijgelaten. Hoe en met welke argumenten kan hier natuurlijk niet worden vermeld, maar Crawford brengt het briljant en zelfs met sympathie. Wat dit betreft is de film niet alleen een thriller, maar evenzeer een boeiend psychologisch duel, dat ook de nodige humor bevat met spitsvondige dialogen. Anthony Hopkins weet dit op de van hem bekende wijze met veel verve te brengen, als misdadiger is hij bijna sympathiek, in ieder geval aardiger dan de ambitieuze, narcistische Beacham als officier van justitie. Hopkins is ouderwets sterk op dreef en krijgt van alle anderen overtuigend weerwerk. Een interessant scenario, goede muziek, uitstekend camerawerk, sterke acteurs en het geheel gegoten in de juiste geloofwaardige toonzetting maken ‘Fracture’ tot een boeiende film. Een film zonder de spannende horror van ‘Silence of the Lambs’, maar dit wordt meer dan gecompenseerd door het boeiende, psychologische en tegelijk soms humoristisch intellectuele drama.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 17 mei 2007