Honey 2 (2011)

Regie: Bille Woodruff | 110 minuten | drama, muziek, komedie | Acteurs: Katerina Graham, Seychelle Gabriel, Mario López, Audrina Patridge, Randy Wayne, Brandon Molale, Melissa Molinaro, Lonette McKee, Gerry Bednob, Fatimah Hassan, Tyler Nelson, Laurieann Gibson, Casper Smart, Michelle Maniscalco

Na het onverwachte succes van de middelmatige voorganger ‘Honey’ kon een tweede deel bijna niet uitblijven voor regisseur Bille Woodruff. Met ‘Honey 2′ heeft de bedreven videoclipregisseur het vervolg afgeleverd op het eerste deel, hoewel het bijna geen vervolgfilm te noemen valt, aangezien de verhalen in vrijwel niets op elkaar lijken. Ook de ster van het eerste deel, Jessica Alba, heeft ‘Honey 2′ aan zich voorbij laten gaan, waardoor Katerina Graham de rol van het – eveneens andere – hoofdpersonage toebedeeld kreeg.

Graham speelt de 17-jarige Maria Bennet, die net uit de jeugdgevangenis is vrijgekomen. Ze zat vast dankzij haar ex-vriend Luis, met wie ze ook samen danste. Nadat ze vrijgekomen is stort Maria zichzelf al snel weer op haar enige talent en passie, streetdance. Ze neemt de leiding over een groepje dansers, zodat ze met hun ‘crew’ mee kunnen doen aan het televisieprogramma Battle Zone. Hierin zal Maria met haar dansers, of zoals ze zichzelf noemen – The HD-crew – de strijd aan moeten gaan met haar ex Luis en zijn 718 crew.

Het origineel ‘Honey’ heeft iets meer verhaal om het lijf dan dit vervolg. Sowieso mist dit deel de prestaties van Jessica Alba die de eerste film nog enigszins aangenaam maakten. De weinig originele plot heeft verdacht veel weg van die van ‘Step Up 2′, in afgeslankte versie. Na een kleine aanloop draait ‘Honey 2′ bijna alleen nog om de strijd in Battle Zone en daarmee de strijd tussen de twee crews. Aan het programma doen nog veel andere crews mee die vaak ook mijlenver beter lijken dan zowel de crew van Maria of Luis, maar uiteraard zal de grande finale wel tussen deze twee moeten gaan.

Hoewel veel tiener-dansfilms weinig verrassingen te bieden hebben spant ‘Honey 2′ wel de kroon. Een vastberaden meisje dat uit de put komt en alleen door haar danspassie op het rechte pad weet te blijven en vervolgens op weg is naar de top… het verhaal is van tevoren al bijna geheel uit te tekenen. Voor dansliefhebbers en de leeftijdsdoelgroep zal de film best vermakelijk en makkelijk weg te kijken zijn, maar een gemiddeld avondje Holland’s Got Talent op televisie biedt precies hetzelfde en is waarschijnlijk nog minder voorspelbaar ook.

Redactie Cinemagazine

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 4 augustus 2011