Hummingbird (2013)

Regie: Steven Knight | 100 minuten | actie, misdaad, drama, thriller | Acteurs: Jason Statham, Agata Buzek, Victoria Bewick, Vicky McClure, Benedict Wong, Ger Ryan, Youssef Kerkour, Anthony Morris, Christian Brassington, Danny Webb, Sang Lui, Bruce Wang, David Bradley, Siobhan Hewlett, Steven Beard, John Killoran, Lillie Buttery, Adam Skeats, Macey Chipping, Jason Wong, Emaa Hussen, Ed Gaughan, Ian Pirie, Sheng-Chien Tsai, Josef Altin, Christopher Logan, Jeff Mirza

Voor wie het zich afvraagt: de vertaling van deze cryptische filmtitel is kolibrie, dat duidt op een bijnaam voor militaire drones. Jason Statham speelt de hoofdrol in ‘Hummingbird’, het regiedebuut van Steven Knight. Voornamelijk bekend als scenarist van de goed ontvangen films ‘Dirty Pretty Things’ (2002) en ‘Eastern Promises’ (2007) mag hij nu ook de taak van regisseur op zich nemen. Een ding heeft ‘Hummingbird’ in ieder geval gemeen met voorgenoemde films: de stad Londen speelt een prominente rol.

Na een traumatische gebeurtenis tijdens zijn diensttijd in Afghanistan zwerft de dakloze Joey (Jason Statham) samen met lotgenoot Isabel (Victoria Bewick) door de straten van Londen.  Op de vlucht voor een aantal straatrovers belandt hij per toeval in een voorlopig leeg, luxueuze appartement. Joey besluit om de identiteit van de afwezige bewoner aan te nemen om zo zijn leven weer op de rails te krijgen. Zijn nieuw verworven rijkdom deelt hij met zijn oude daklozenopvang, gerund door zuster Christina (Agata Buzek). Christina fungeert als Joeys geweten en probeert hem te helpen met het opbouwen van een nieuw leven. Als Joey gaat werken als bodyguard voor de Chinese maffia en Isabel wordt vermist is het nog maar de vraag of dit gaat lukken.

Actiefilmliefhebbers opgelet! Dit is niet de typische Jason Statham actiefilm zoals we ondertussen van hem gewend zijn. ‘Hummingbird kan het best worden beschreven als een misdaaddrama met actie-elementen. De relatie tussen Joey en zuster Christina staat centraal in dit grimmige, Londense sprookje, alhoewel dit niet wil zeggen dat er niet gevochten wordt in deze film. Vooral een scène met een lepel in de hoofdrol is erg vermakelijk.

Net zoals andere films waar regiedebutant Steven Knight aan meewerkte wordt de donkere kant van Londen belicht op een realistische, documentaire-achtige manier. De stad wordt echt als extra personage gebruikt in de film, een dikke pluim voor de cinematografie. Jason Statham laat met ‘Hummingbird’ zien dat hij niet alleen de actieheld kan uithangen, maar ook nog enig acteertalent bezit.

Wat betreft controle kan er nog wat worden geleerd van het titulaire vogeltje, er wordt teveel gehinkt op twee benen: actie of drama. Een aantal melodramatische verhaallijnen worden getoucheerd maar komen niet tot hun recht zoals de traumatische gebeurtenis in Afghanistan. En andere plotontwikkelingen zoals de onaannemelijke seksuele spanning tussen Joey en Christina voelen juist wat geforceerd aan.

‘Hummingbird’ is een enigszins geslaagd experiment. Het is een showcase voor Jason Stathams diversiteit en de setting van Londen is perfect uitgewerkt, maar juist van een sterke scenarioschrijver als Steven Knight zou je verwachten dat er een meer ondubbelzinnig verhaal verteld zou worden.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 11 juli 2013
DVD- en blu-ray-release: 26 november 2013