In the Line of Duty: Mob Justice – Dead and Alive: The Race for Gus Farace (1991)

Regie: Peter Markle | 93 minuten | misdaad | Acteurs: Joe Lisi, Ted Levine, Tony Danza, Dan Lauria, Frank Vincent, James Rebhorn, Kevin Corrigan, Samuel L. Jackson

Om de laatste eer te bewijzen aan gesneuvelde FBI-agenten heeft filmstudio Concorde-New Horizons de ‘In The Line Of Duty’ serie in het leven geroepen. De franchise belicht de laatste uren van in het harnas gestorven FBI-personeel en laat de afloop van de daarop volgende klopjacht zien. Criminelen die zich schuldig maken aan moord op een ‘Fed’ worden standaard veroordeeld tot de doodstraf. Uiteraard proberen de schurken hun straf te ontlopen, wat vaak ontaard in een gewelddadige climax. Zo ook in ‘In the Line of Duty: Mob Justice’.

Crimineel Gus Farace, gespeeld door een flink opgepompte Tony Danza, ziet zijn leven ontaarden in een vleesgeworden nachtmerrie als hij zowel de FBI als de maffia achter zich aan krijgt. Aanzet tot de klopjacht op de drugsdealer is de moord op undercover-agent Hatchet (Jackson). Farace ontdekt dat hij geschaduwd wordt door de diender en ziet alleen een oplossing door een serie kogels in het voorhoofd van Hatchet te planten. De politie start een grootschalig onderzoek. De maffia is niet blij met de huiszoekingsbevelen en beseft dat ze van Gus afmoeten als ze niet verder in de problemen willen komen. Farace gebruikt zijn schaarse vriendenkring om aan nieuwe onderduikadressen te komen, maar al snel dunt zijn kennissenkring steeds verder uit. Met dank aan maffialood en toenemend paranoia.

‘In the Line of Duty: Mob Justice’ is gebaseerd op een paar krantenartikelen die de bloederige geschiedenis rond Farace uit de doeken deed. Het gevolg is dat de verfilming behoorlijk statisch is uitgepakt. Spanning is ingewisseld voor feitelijke informatie en vaart heeft plaatsgemaakt voor informatieverschaffing. Regisseur Peter Markle legt netjes uit hoe de klopjacht is begonnen en eindigde, maar verliest uit het oog dat een film niets is zonder aansprekende personages. De mensen waar de moderne tragedie om draaiden komen er bekaaid van af. Ted Levine moet het kloppend hart zijn van de film, de FBI-agent die zijn omgekomen collega wil wreken, maar de acteur is verkeerd gecast. Levine, beroemd om zijn schurkenrol in ‘The Silence Of The Lambs’ waarin hij Buffalo Bill speelde, kan niet overtuigen als goedaardige diender. Zijn raspende stem en gekwelde oogopslag maken geen moment aannemelijk dat je naar een goed functionerende agent zit te kijken.

Tony Danza is aardig op dreef als geflipte drugsdealer, maar helaas krijgt de acteur weinig ruimte om zijn personage fatsoenlijk uit te werken. Zonde, want vooral in het eerste half uur komt de lusteloze spierbundel onvoorspelbaar en gevaarlijk over, daarna speelt Danza slechts een miniscuul rolletje. Uiteindelijk eist de maffia de hoofdrol op. Jammer genoeg worden de stereotypes rond het Italiaanse misdaadsyndicaat weer opgedist. Opnieuw worden zweterige, slecht geklede oude mannetjes opgevoerd. Niet erg spannend dus. Ook niet bepaald opwindend is de grootse aankondiging van Samuel L. Jackson op de hoes van de film, terwijl de beste man amper vijf minuten in beeld is. Hoe nobel de intenties van de makers ook zijn ‘In the Line of Duty: Mob Justice’ is een saaie film geworden. De fletse karakters en de slome opbouw halen alle vaart en spanning uit de rolprent. Historisch gezien verantwoord, maar op emotioneel vlak schiet de film te kort.