It’s a Boy Girl Thing (2006)

Regie: Nick Hurran | 94 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Samaire Armstrong, Kevin Zegers, Sherry Miller, Robert Joy, Sharon Osbourne, Maury Chaykin, Mpho Koaho, Balazs Koos, Emily Hampshire, Brooke DOrsay, Kathryn Haggis, Genelle Williams, Alex Nussbaum, John Bregar

Nell en Woody wonen al sinds hun vroegste jeugd naast elkaar en vliegen elkaar ook al zolang in de haren. Vanuit hun raam hebben ze goed zicht op wat de ander doet in zijn of haar kamer. Nell houdt zich bezig met kunst, literatuur en studeren en Woody met luide muziek, seks en football. Ooit waren hun vaders vrienden van elkaar, maar de moeder van Nell (Sherry Miller) vindt deze buren ‘niet ons soort mensen’.

Tijdens een museumbezoek worden Woody en Nell door de docent aan elkaar gekoppeld. Terwijl hun klasgenoten door het museum lopen, staan Nell en Woody voor een beeld van een Azteekse god te bekvechten. Op een lichte duizeling na merken ze niet dat er rook uit het beeld komt en zich om hen heen kringelt. De volgende ochtend wordt Nell wakker in het lichaam van Woody en omgekeerd.

In tegenstelling tot wat ze hopen brengt een nachtje slapen geen oplossing. Naast alle praktische problemen waarmee ze te maken krijgen komt de dag van Nells toelatingsgesprek op Yale razendsnel dichterbij. Net als Woody’s laatste football wedstrijd die voor hem de enige kans is om niet net als zijn vader als fabrieksarbeider te eindigen.

De film is in geen enkel opzicht origineel. De verwisseling van sekse, terechtkomen in het lichaam van iemand anders, de aantrekkingskracht van tegenpolen, de problematiek hoe je te handhaven op high school en de onvermijdelijke prom night. Het is allemaal al eens gedaan en ook beter en subtieler. Toch is ‘It’s a Boy Girl Thing’ een sympathieke film. Dit komt vooral door het enthousiasme van de acteurs die zich vol in de strijd gooien met een leuk resultaat.

Verwacht geen grootse film, hoewel Shakespeare duidelijk als inspiratiebron heeft gediend, maar ga gewoon lekker zitten kijken.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 5 april 2007