K3 Bengeltjes (2012)

Regie: Bart van Leemputten | 75 minuten | familie | Acteurs: Karen Damen, Kristel Verbeke, Josje Huisman, Michel van Dousselaere, Chris van den Durpel, Luarine Verbruggen, Tove Tielemans, Fleur Mertens, Bianca Vanhaverbeke, Jacques Vermeire, Winston Post, Metta Gramberg, Hans Cornelissen, Sam Gooris, Charly Luske, Jill Peeters, Camilla Blereau

In ‘K3 Bengeltjes’, de vierde K3 film, de eerste met ‘nieuw’ bandlid Josje Huisman, krijgen de meiden van K3, Karen, Kristel en Josje dus, een soort lesje à la de slachtoffers in David Finchers ‘Se7en’. Dat klinkt gruwelijker dan het is natuurlijk, maar toch komen de zangeressen flink in de problemen omdat ze niet braaf genoeg zijn.

‘K3 Bengeltjes’ begint met een wel heel vreemd beeld: een door de wolken vliegende engel met een tablet, die als TomTom fungeert. Het blijkt dat deze nogal klunzige Arturiël ‘Tuur’ de nieuwe assistent is van Manuel, de opperengel van de Wolkenwereld en afdelingshoofd van de afdeling ‘Bengeltjes’. Ondertussen komen de drie K3 leden bij van een bijzonder enerverend weekend met hun drie nichtjes Klaartje, Kelly en Jolien. De kleine meisjes lijken dan misschien wel schattig, maar eigenlijk zijn het ettertjes die het bloed bij K3 onder de nagels vandaan halen. Wanneer Manuel even op aarde is, komt hij al gauw tot de conclusie dat ingrijpen bij de nichtjes wel gewenst is. Hij stuurt zijn assistent er op af, maar die maakt een vergissing… Hij tovert Karen, Kristel en Josje om tot bengeltjes! Als de meisjes horen dat ze nu 24 uur braaf moeten zijn alvorens ze weer bengeltjes af zijn, denken ze dat dat een makkie wordt… Maar dat blijkt een grotere opgave dan ze dachten.

De straffen die de bengeltjes opgelegd krijgen, als ze iets fout doen, zijn best grappig. Als er gejokt wordt, krijgen de meiden een lange Pinnocchio neus, als ze kibbelen, krijgen ze een mannenstem en als een van hen te ijdel is, groeit er ineens een snor onder hun neus. Ook gulzigheid komt aan bod en in het ergste geval is de straf van de ene overtreding nog niet eens voorbij, of kondigt de volgende zich alweer aan. Daarbij komt ook nog dat de groep als geheel wordt gestraft, ook al is de fout maar door één van hen begaan. Die domme Tuur ook! De spanning wordt nog extra opgevoerd als de meiden een belangrijk benefietconcert moeten geven en de straffen zich maar aan blijven dienen. Hoe kan K3 nu optreden met snorren en mannenstemmen? Het valt ook niet mee om braaf te zijn!

Voor een Studio 100 productie is ‘K3 Bengeltjes’ nog best aardig. Vergeleken bij de ‘Mega Mindy’ en de meeste ‘Kabouter Plop’ films scoort ‘K3 Bengeltjes’ niet hoog op de volwassenenirritatiemeter. De grapjes raken vaak doel en het verhaal wordt met vaart verteld. Met 75 minuten is er natuurlijk ook niet heel veel tijd om je te ergeren. Dat de logica soms te wensen overlaat, neem je als meekijkende ouder graag voor lief, want kleine K3 fans zullen weglopen met dit spannende, komische avontuur van hun idolen, waarin ook veel vaste acteurs die ze zullen herkennen uit het K3 programma “Hallo K3!” hun opwachting maken. En voor die bengeltjes is de film tenslotte gemaakt!

Bioscooprelease: 12 december 2012
DVD-release: 20 maart 2013