Kees de jongen (2003)

Regie: André van Duren | 96 minuten | familie | Acteurs: Ruud Feltkamp, Hannah Cheney, Theo Maassen, Monic Hendrickx, Hans Kesting, Ger van der Grijn, Sebas Berman, Yannick van de Velde, Floris van Bommel, Merel Hulzink, Mits Hommeles

‘Kees de jongen’ is gebaseerd op het bekendste, gelijknamige, autobiografische boek van Theo Thijssen. Hoewel het verhaal tragisch is, geven de dromen van Kees de realiteit de nodige kleur. Ook letterlijk, want zodra Kees zich in een droom waant, krijgt het beeld net iets meer glans. De bewerking van de beelden draagt er dan ook op een mooie manier toe bij dat de stemmingen versterkt worden en dat de beelden passen in de negentiende eeuw. Maar om het Amsterdam van nu te laten lijken op het Amsterdam van 1895 heeft er nogal wat trucage aan te pas moeten komen. De buitenopnames zijn zoveel mogelijk in de oude delen van Amsterdam gefilmd, maar de Eerste Leliedwarsstraat, de straat waar Kees woonde, is nog enigszins verbouwd. Het huis en de winkel van de familie Bakels zijn in Hilversum volledig nagemaakt en wel de meest fenomenale reconstructie is die van het Paleis voor Volksvlijt aan het Frederiksplein. Dit gebouw is in 1929 afgebrand, maar is in deze film virtueel weer volledig in ere hersteld. Ook het instorten van de Westerkerktoren is angstaanjagend goed verbeeld. Dat je je werkelijk in vroegere tijden waant, komt mede door het oude taalgebruik. Bovendien is de toen heersende rechtgeaarde strengheid door het doek voelbaar.

Een minpunt van deze film is dat het acteerwerk hier en daar net iets te overdreven is. Theo Maassen is weer net iets te sukkelig in zijn vaderrol, Tjitske Reidinga iets te huilerig in haar rol van de onderhuurster Juffrouw Dubois en Hannah Cheney iets te hooghartig in haar rol van kakmadammeke. Degenen die overtuigen, zijn Monic Hendrickx, de moeder van Kees en Ruud Feltkamp, Kees zelf. Ruud Feltkamp speelde vier jaar geleden al de hoofdrol in de film ‘Kruimeltje’. Groot is ook de rol van Hans Kesting, die de leraar van Kees speelt en de verhaallijn verduidelijkt en de gedachten en dromen van Kees verwoordt. En het zijn toch voornamelijk die dromen die dit verhaal zo ontroerend en herkenbaar maken voor iedereen en zo van alle tijden. ‘Kees de jongen’ is dan ook een film voor (heel) jong en (heel) oud, maar misschien net iets minder voor de leeftijden hier tussenin.

Saskia Bruins

Bioscooprelease: 27 november 2003