Last Night (2010)

Regie: Massy Tadjedin | 90 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Keira Knightley, Sam Worthington, Eva Mendes, Guillaume Canet, Anson Mount, Stephanie Romanov, Griffin Dunne, Scott Adsit, Daniel Eric Gold, Stephen Mailer, Justine Cotsonas, Rae Ritke, Chriselle Almeida, Zach Poole, Christian Lorentzen

Het Amerikaanse drama ‘Last Night’ is niet gebaseerd op een toneelstuk.

Het lijkt een overbodige openingszin, maar wie het debuut van Massy Tadjedin ziet weet beter. Het gebrek aan actie, de nadruk op dialoog, het beperkte aantal locaties en de korte tijdspanne waarin het verhaal zich afspeelt: alles wijst in de richting van een bewerkt theaterstuk. Bovendien heeft ‘Last Night’ opvallend veel weg van een toneelstuk dat in 2004 werd verfilmd: ‘Closer’.

Net als ‘Closer’ houdt ‘Last Night’ zich bezig met de relatieperikelen van vier jongvolwassenen. Projectontwikkelaar Michael beleeft een spannende nacht met zijn aantrekkelijke collega Laura, echtgenote Joanna gaat dezelfde nacht op stap met een vroegere geliefde. En terwijl de nacht vordert, de gesprekken persoonlijker worden en ontrouw in de lucht hangt, wordt het de toeschouwer duidelijk dat begrippen als relaties, trouw en vreemdgaan minder eenduidig zijn dan je zou verwachten.

Het levert een boeiende film op die het moet hebben van sterke dialogen en knap acteerwerk. Er is veel non-verbale communicatie waarbij het non-verbale het verbale soms tegenspreekt. Zoals in het echte leven. Dat Keira Knightley er acterend bovenuit steekt mag je verwachten, minder verwacht is het sterke spel van Eva Mendes.

Minpuntje is het tekort aan humor en het gebrek aan afwisseling in thema’s en motieven. Alle gesprekken draaien om relaties, wat zelfs voor een relatief korte film als ‘Last Night’ te veel is. Wat meer afwisseling zouden de gesprekken lucht verschaffen, en meteen de personages meer reliëf geven. Alleen over het schrijverschap van Joanna wordt soms gesproken, maar dat schrijverschap is één groot cliché: net als 20.000 andere filmpersonages schrijft Joanna tijdschriftartikelen maar is ze eigenlijk een uiterst getalenteerd romancière.

Neemt niet weg dat Massy Tadjedin met ‘Last Night’ een intelligente en emotionerende film heeft afgeleverd, die de vergelijking met ‘Closer’ maar nipt verliest. Een publiek dat ‘Closer’ kon smaken en  bijvoorbeeld ook de lichte relatiedrama’s van Edward Burns waardeert, gaat aan ‘Last Night’ zeker plezier beleven.

En nu maar wachten op de toneelbewerking.

Bioscooprelease: 24 maart 2011