Let’s Be Cops (2014)

Regie: Luke Greenfield | 102 minuten | komedie | Acteurs: Jake Johnson, Damon Wayans Jr., Rob Riggle, Nina Dobrev, James D’Arcy, Keegan-Michael Key, Andy Garcia, Jonathan Lajoie, Tom Mardirosian, Natasha Leggero, Rebecca Koon, Joshua Ormond, L. Warren Young, Nelson Bonilla, Brian Oerly

Ryan en Justin zijn twee boezemvrienden die ooit met grote ambities richting Los Angeles vertrokken. Van die hoge verwachtingen is vrij weinig terechtgekomen. Justins carrière als bedenker en ontwikkelaar van computerspellen is nooit echt van de grond gekomen, terwijl Ryan door een blessure zijn droom van een leven als footballprof nooit waar heeft kunnen maken. In plaats van in het stadion leeft Ryan zich nu uit in het park, waar hij op niet bepaald zachtzinnige wijze en met het nodige fanatisme kinderen de grondbeginselen van de populairste sport van de Verenigde Staten bijbrengt. Als de twee een uitnodiging krijgen voor een gekostumeerd bal (dat in werkelijkheid een gemaskerd bal blijkt te zijn), verkleden ze zich als politieagenten. Op straat worden de twee mannen plots voor echte dienders gehouden, een gegeven dat nogal wat voordelen met zich meebrengt. Plots krijgen Justin en Ryan respect en trekken ze de aandacht van aantrekkelijke vrouwen. Maar wanneer vooral Ryan het toneelspel gaandeweg wat te ver doorvoert, komen de mannen in het vizier van een door de vechtlustige psychopaat Mossi Kasic geleide Oost-Europese misdaadbende die gespecialiseerd is in het smokkelen en verhandelen van wapens.

Het basisidee achter ‘Let’s Be Cops’ is zeker aardig en blijkt ook goed voor te zijn voor een aantal leuke grappen. Wat ook helpt is de uitstekende chemie tussen de twee hoofdprotagonisten Daman Wayans Jr. en Jake Johnson. Ze vullen en voelen elkaar goed aan, wat zeker in het eerste deel van de film wel leidt tot een aantal frisse, grappige en geslaagde scènes. Johnson en Wayans komen vooral goed tot hun recht als stuntelige, gefrustreerde losers met een groot gevoel voor drama. Maar gaandeweg de film raakt de redelijk eendimensionale trukendoos van de makers wat leger en wordt ‘Let’s Be Cops’ op sommige momenten een beetje flauw en voorspelbaar. Hoewel de film soms tegen het platvloerse aanleunt, is regisseur Luke Greenfield er toch in geslaagd om aan de juiste kant van de dunne scheidslijn tussen humor en smakeloosheid te blijven.

Hoogdravende gymnasiumhumor à la Monthy Python is ‘Let’s Be Cops’ zeker niet, maar dat pretendeert de film ook nergens. Wat overblijft is een aangename, lekker wegkijkende en over de gehele linie vrij grappige film over een bromance tussen twee sympathieke buitenbeentjes.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 14 augustus 2014
DVD- en blu-ray-release: 7 januari 2015