Majesteit (2010)

Regie: Peter de Baan | 85 minuten | drama | Acteurs: Carine Crutzen, Gijs Naber, Jeroen Willems, Eelco Smits, Hadewych Minis, Marcel Hensema

‘Majesteit’ is een begrip dat zo goed als samenvalt met ‘macht en aanzien’. En als we deze definitie als uitgangspunt nemen voldoet de Beatrix van Oranje-Nassau uit de film ‘Majesteit’ er behoorlijk aan. Onze vorstin wordt door Peter de Baan (‘De Kroon’; ‘De Prins en het Meisje’) afgeschilderd als toegewijd hoedster van de monarchie en verpersoonlijking van de Staat der Nederlanden – een autoritaire leider die bereid is de carrière van de minister-president op te offeren aan een luttele bijzin in de troonrede. Het bijzondere aan deze derde Oranje-verfilming van De Baan – wederom naar een scenario van Ger Beukenkamp – is dat zulks geenszins een tragische indruk achterlaat. Waarom niet? Omdat Koningin Beatrix een mens wordt door haar liefde voor Claus – prachtig vertolkt door Jeroen Willems, die keer op keer weet te ontroeren. De toon is dan al gezet door een tegelijkertijd ingetogen en krachtige Carine Crutzen, die als rouwende weduwe op de vroege morgen van Prinsjesdag 2003 nog even een bezoek aan het graf van haar een jaar eerder overleden echtgenoot brengt – bij voorkeur ongezien.

Dat matcht volkomen met het imago van de koningin die wij kennen: Beatrix der Nederlanden is geen drama queen, maar een vorstin in functie. Waarom dan een premier die de procedures niet kent een hand boven het hoofd houden? Of de huwelijkskandidate van haar oudste zoon accepteren als die niet helemaal van smetten vrij is? Volstrekt begrijpelijk. Zoals bijna alles in deze film, die een prettige toonzetting heeft (humor van Prins Claus) en zorgvuldig is afgewerkt (beelden van Tanzania en rijtoer). De Baan en Beukenkamp slaan slechts de plank mis waar het de rol van Jan-Peter Balkenende betreft. JP toont zich in ‘Majesteit’ een geducht uitdager van de koningin, waarbij hij zelfs het vertrouwen van de troonopvolger (de treffend gekozen Gijs Naber) probeert te winnen. Dat levert een mooie confrontatie op van moeder en zoon – evenals een aardige climax, maar is niets minder dan ongeloofwaardig. De famous last words in de film zijn echter voor Beatrix. Zij krijgt met ‘Majesteit’ geen hagiografie toebedeeld, maar een vermenselijking zoals haar Engelse collega Elizabeth II met ‘The Queen’.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 28 oktober 2010
DVD-release: 27 januari 2011