Mechanic: Resurrection (2016)

Regie: Dennis Gansel | 98 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: Jason Statham, Jessica Alba, Tommy Lee Jones, Michelle Yeoh, Sam Hazeldine, John Cenatiempo, Toby Eddington, Femi Elufowoju Jr., Anteo Quintavalle, Yayaying Rhatha Phongam, Bonnie Zellerbach

‘Mechanic: Resurrection’ laat zich het best omschrijven als de zoveelste aflevering van de wilde avonturen van Jason Statham. De actieacteur speelt hier een huurmoordenaar in ruste. Daartoe heeft deze Arthur Bishop zelfs zijn eigen dood in scène gezet. Toch wordt hij weer opgespoord, door de boosaardige Crain (Sam Hazeldine). Die belooft hem een definitief pensioen als hij nog één laatste opdracht wil aannemen. Bishop dient drie concurrerende wapenhandelaars uit de weg te ruimen. Bovendien moet het lijken alsof de slachtoffers een natuurlijke dood zijn gestorven. Nadat liefje Gina (Jessica Alba) door Crain ontvoerd wordt, gaat Bishop overstag.

De plot en de actie zijn niet bijzonder goed. Toch is dit vervolg van ‘The Mechanic’ uit 2011 bij wijlen best vermakelijk, doordat dit type films zo lekker zijn eigen, ridicule logica volgt. Niets is gek genoeg. Het tempo ligt daarbij aangenaam hoog, met stuwende muziek, doldwaze stunts veel afwisseling in de locaties. Zijn opdracht leidt hem langs een scala aan exotische plekken, van Rio tot Sydney. En van Maleisië tot Bulgarije. De onbedoelde bespottelijkheid van het geheel geeft de film een broodnodige luchtigheid.

Uiteindelijk kunnen die spaarzame pluspunten niet verbloemen dat de film helemaal nergens over gaat. Jason Statham is in ‘Mechanic: Resurrection’ als het humorloze en oppervlakkige neefje van James Bond. Niets meer en niets minder.

Wouter Los

Bioscooprelease: 1 september 2016