Necessity (1988)

Regie: Michael Miller | 93 minuten | drama, misdaad | Acteurs: Loni Anderson, John Heard, James Naughton, Hank Baumert, Sherman Howard, Harris Laskaway, Kathryn Howell, Dendrie Taylor, Diana Bellamy

De Amerikaanse televisiefilm ‘Necessity’ vertelt het verhaal van een fotomodel dat even sympathiek is als dom. Deze Lauren La Salle komt er op een dag achter dat haar man geen kosjere zaken doet maar handelt in drugs. Daar wil Lauren uiteraard niets mee te maken hebben, dus pikt zij de twee miljoen van de laatste drugstransactie en gaat er vandoor. Haar baby laat zij achter, die wil ze later terughalen als zij eenmaal een beetje kan vliegen en over een vliegtuig beschikt. Een kidnapping met een auto is natuurlijk veel te riskant.

Is het verhaal van ‘Necessity’ al niet veel, de uitvoering ervan is mogelijk nog minder. Actrice Loni Anderson beschikt over precies twee gezichtsuitdrukkingen (‘o wat ben ik bang’ en ‘o wat ben ik gelukkig’) maar dat is er nog altijd één meer dan tegenspeler James Naughton (‘o wat ben ik toch een schurk’). Die laatste is ook niet in staat zijn zinnen enigszins normaal uit te spreken maar declameert ze eerder.

Wat het verhaal betreft hebben de scenaristen vooral gemikt op sensatie. Er zijn wat achtervolgingen, een vliegtuig ontploft, een helikopter zit achter een auto aan, er is een enkele schietpartij. Misschien dat die stunts er in 1988 nog aardig uitzagen, maar in de 21e eeuw val je erbij in slaap. Daarbij is er van spanning absoluut geen sprake aangezien je eigenlijk al vanaf de eerste scène weet hoe het allemaal gaat aflopen.

Het enige amusante aan ‘Necessity’ is dat de film onbedoeld appelleert aan nostalgische gevoelens. Alles ademt de jaren 80, van de onmogelijke kapsels en foute make up tot de spanningsverhogende synthesizerriedels. Ook is het weer eens aardig om zo’n mooi zilverkleurig pistool te zien en een vliegtuig om onduidelijke redenen te zien ontploffen. Opmerkelijk ook dat je in de jaren 80 zo’n ontploffing nog zonder een schrammetje kon overleven.

‘Necessity’ biedt kortom het slechtste wat de jaren 80 hadden te bieden. De grootste prestatie van deze film is nog dat hij het tot een dvd-release heeft gebracht, ondertiteld en wel. Alleen geschikt voor nostalgici en mensen met veel te veel vrije tijd.