Now You See Me (2013)

Regie: Louis Leterrier | 115 minuten | thriller | Acteurs: Isla Fisher, Morgan Freeman, Mark Ruffalo, Jesse Eisenberg, Dave Franco, Woody Harrelson, Michael Caine, Mélanie Laurent, Elias Koteas, Michael Kelly, Laura Cayouette, Common, Han Soto, Justine Wachsberger, Christopher Matthew Cook, Chris Browning, Anthony Molinari, David Warshofsky, Caitriona Balfe, Delia Sheppard

‘Now You See Me’ introduceert in de openingssequentie van de film vier broddelillusionisten die ieder met hun eigen specialisatie in het goochelvak door een geheimzinnig figuur worden samengebracht om de uitdaging van hun leven aan te gaan. Die uitdaging begint met een magische trucage (of getructe magie) waarin vanuit Las Vegas een bank in Parijs lijkt te worden overvallen. Wanneer er daadwerkelijk drie miljoen euro uit die Franse bank gestolen blijkt te zijn, wordt het kwartet op het spoor gezet van de FBI-agent Dylan Hobbs (Mark Ruffalo), met ondersteuning van de Europese Interpol-agent Alma Vargas (Mélanie Laurent). Daaruit ontstaat een kat-en-muis-spel tussen de vier illusionisten enerzijds en de politie anderzijds waarbij de eerstgenoemde steeds één of twee stappen vooruit lijken te lopen op, en tot ontsteltenis van, de tweede. Het lijkt alsof er een ontbrekende schakel informatie doorspeelt naar de vier vrijbuiters, waardoor oud-goochelaar en nu ontmaskeraar van bonafide illusionisten Thaddeus Bradley (Morgan Freeman) ter ondersteuning wordt benaderd.  Het kwartet goochelaars heeft als ogenschijnlijk doel, in de lijn van een uit de Egyptische oudheid bekende groep vrijbuiters genaamd ‘The Eye of Horus’, het geld van de rijken terug te brengen naar de armen als een soort van moderne Robin Hood. Daarbij wordt ook de FBI niet gespaard, waardoor de niet in illusionisme gelovende Hobbs een persoonlijke vendetta tegen de vier begint.

‘Now You See Me’ speelt keer op keer met de duale paradox dat illusionisme aan de ene kant een kwestie van heuse magie lijkt te zijn maar aan de andere kant tegelijk misleidende bedriegerij. Daarbovenop is er de tegenstelling dat de kijker door een goocheltruc wil worden betoverd maar tegelijkertijd het mechanisme erachter wil weten. Daarmee ontstaat een soort van filmische illusie die de spanning van de plot weer verhoogt. Want ook als kijker wil je weten hoe de vier hun trucs hebben uitgevoerd. Die goocheltrucs zijn daarbij mooi gevisualiseerd, tot het ongeloofwaardige aan toe, wat de illusie dus mooi in stand houdt.

De film schommelt echter zo heen en weer tussen de vier illusionisten, die door hun vrome bedoelingen goodwill kweken, en de twee achtervolgende ordehandhavers dat er een probleem ontstaat wat betreft hun betrokkenheid bij de toeschouwer. Door het evenredige kat-en-muis-spel lijkt het ethisch onderscheid tussen ‘goed’ en ‘slecht’ weg te vallen en is het niet duidelijk wie nu werkelijk de ware protagonist van ‘Now You See Me’ is. Daardoor ontbreekt het de plot, anders dan de illusionistische trucages, aan spanning. De obligate actie- en achtervolgingsscènes en het veelvuldig gebruik van vooropgezette oneliners helpen daar niet aan mee. Een bijkomend gemis is dat niet alle rollen even goed zijn uitgewerkt. Van de vier illusionisten spelen er feitelijk twee de hoofdrol. De anderen twee blijven onderbelicht.
Uiteindelijke leidt het evenwicht van betrokkenheid bij de personages tot een vrij voorspelbare twist aan het einde, waarin ook nog eens het verhaal en de goochelillusies haarfijn worden uitgelegd en de illusie die het heeft opgebouwd doorbroken wordt. De balans tussen magie en truc en die tussen onderdompeling van visuele illusies en de wil om de werking erachter te willen weten valt daarmee helaas uiteindelijk in zijn geheel weg.

Wouter Los

Bioscooprelease: 27 juni 2013
DVD- en blu-ray-release: 27 november 2013