Piégé – Trapped (2014)

Regie: Yannick Saillet | 78 minuten | thriller | Acteurs:  Pascal Elbé, Laurent Lucas, Caroline Bal, Arnaud Henriet, Jeremie Galan, Patrick Gimenez, Othman Younouss, Rabii Benjhail Tadlaoui, Eric Aubrahn, Romain Ogerau, Ian Marshall, Sylvie Bariol, Mastoura Wasiri de Perthuis, Francis Zegut

Soms kun je met slechts een paar elementen een razend spannende film maken. Kijk maar eens naar ‘Buried’ waarin enkel Ryan Reynolds en een doodskist de aandacht opslokte. Een goed acteur kan je aandacht erbij houden. Datzelfde geldt voor Tom Hardy in ‘Locke’. Je ziet een man in een auto en that’s it. ‘Phone Booth’ had ook een locatie. Een telefooncel. Colin Farrell moest in zijn uppie de kar trekken. Het kan dus wel: een spannende film maken met een beperkt budget. Ook ‘Piégé’ moet het hebben van een enkele hoofdrolspeler en een locatie. Lullig of leuk?

In ‘Piégé’ draait het om sergeant Dennis Quillard (vertolkt door Pascal Elbé). Deze ijzervreter heeft met een hoop botte pech te kampen. Als enige overlevende na een hinderlaag in de Afghaanse woestijn, stapt hij op een mijn. Eén stap zetten betekent sterven. Hulp is er niet, want Quillard is helemaal alleen. In vijandig gebied nog wel. De soldaat moet zo snel mogelijk een uitweg vinden, want de vijand kan elk ogenblik verschijnen.

De casting heeft goed uitgepakt, want Elbé bewijst dat hij een film kan dragen. Zonder veel woorden, zegt hij toch veel. Zijn lichaamstaal straalt wanhoop uit en hij weet de gevoelens van zijn personage op sterke wijze kenbaar te maken. Ook de cameravoering is niet verkeerd.

Het onwaarschijnlijke verhaal en enkele vreemde plotwendingen doen je wel achter de oren krabben. Als je de film beoordeelt op wat het is – een thriller – dan kun je een spannende avond tegemoet zien. Neem het verhaal echter niet al te serieus. Er vinden nogal wat ridicule gebeurtenissen plaats. Met een beter script en een meer doordachte soundtrack had dit een sterkere film kunnen zijn.

Het sterke acteerwerk en het interessante uitgangspunt houden je echter bij de les. ‘Piégé’ is een aardige film die waarschijnlijk snel door Hollywood wordt opgemerkt. Er zitten vast een zwik ijdele acteurs op de remake van deze film te wachten.

‘Piégé’ verschijnt dinsdag 19 augustus 2014 op DVD.