Sabrina (1954)

Regie: Billy Wilder | 113 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Humphrey Bogart, Audrey Hepburn, William Holden, Walter Hampden, Walter Hampden, John Williams, Martha Hyer, Joan Vohs, Marcel Dalio, Marcel Hillaire, Nella Walker, Francis X. Bushman, Ellen Corby

In de jaren veertig en vijftig werd de filmwereld gedreven door star power. Meer relevante aspecten van de cinema, waaronder plot, karakterontwikkeling en cinematografie, werden in die tijd vaak ondergesneeuwd door de acteurs en actrices die hun naam op de poster mochten laten zetten. Bekende en geliefde filmsterren konden, alleen al op basis van hun naam en gezicht, gigantische aantallen mensen naar een slechte film lokken, terwijl wat meer obscure acteurs het grote publiek juist bij een fantastische film weg konden houden. Charisma en sterrendom zijn nooit zo belangrijk geweest in Hollywood als in de jaren veertig en vijftig, de tijd waarin de betovering van de film samenhing met de magie van de filmsterren.

‘Sabrina’ is een perfect voorbeeld van een film waarin de acteurs belangrijker zijn dan welk ander aspect ook. Ondanks het vergezochte script – iets dat ook acteur Humphrey Bogart al aan de kaak stelde – slaagt de film er toch in een charmante, verrukkelijk romantische versie van het aloude sprookje van Assepoester te zijn. En ondanks de geruchten van onderlinge conflicten achter de schermen is er vóór de camera een ongekende chemie tussen de drie hoofdrolspelers. Audrey Hepburn was hot nadat ze zojuist de Oscar voor beste actrice voor haar rol in ‘Roman Holiday’ had gewonnen. Humphrey Bogart, toch vooral bekend van zijn rollen als stoere detective in films noirs, was de verrassende last minute vervanger van Cary Grant, die een veel logischere keuze was geweest voor de romantische mannelijke hoofdrol. En William Holden – ook hij had net een Oscar opgehaald, voor zijn rol in ‘Stalag 17’ – als de perfecte playboy maakte de star power compleet.

De film is gebaseerd op het toneelstuk van Samuel Taylor, ‘Sabrina Fair’, en vertelt het verhaal van de transformatie van een verlegen en onzeker meisje tot een gedistingeerde, stijlvolle jongedame die het hart wint van haar prins op het witte paard. Regisseur Billy Wilder (‘Sunset Blvd.’, ‘Stalag 17’, ‘The Apartment’) heeft er een eigentijds en humoristisch sprookjesverhaal over de liefde van gemaakt.

Sabrina’s prins op het witte paard is David Larrabee (Holden), een verwende playboy eerste klas die al drie keer getrouwd is en veel moeite heeft trouw te blijven. Hij heeft totaal geen oog voor Sabrina (Hepburn), de dochter van de chauffeur van de steenrijke familie Larrabee. Het verlegen meisje is wanhopig verliefd maar hij ziet haar niet staan. En dan is er nog Linus (Bogart), Davids oudere broer. Hij is alleen maar bezig met het familiebedrijf en is dan ook vaak op kantoor te vinden voor zaken. Een privéleven heeft hij niet. Sabrina’s vader (John Williams) stuurt haar, in de hoop haar perspectieven te verbreden, naar Parijs om daar een cursus te volgen.

Als ze twee jaar later terugkeert naar huis blijkt ze te zijn opgebloeid tot een knappe, stijlvolle jonge vrouw. Natuurlijk ziet David haar nu wel staan. Hij is zelfs bereid de relatie met zijn verloofde op te geven voor Sabrina. Er is alleen een probleempje; de verloofde in kwestie is een de dochter van een belangrijke zakenpartner van de Larrabees en als de verloving verbroken wordt lopen ze $ 20 miljoen mis. Linus offert zich op en probeert Sabrina uit Davids leven weg te werken. Hij heeft er echter geen rekening mee gehouden dat hij zelf ook wel eens voor de charmes van de jongedame zou kunnen vallen.

Hepburn-Bogart is een verrassende combinatie, die weliswaar niet zo sterk is als Bacall-Bogart maar zeker genoeg chemie oplevert om de film te kunnen dragen. Bogart maakt zijn personages Linus intrigerend, vooral vanwege zijn introverte karakter. Het kost hem grote moeite om aan zichzelf toe te geven dat hij gek is op Sabrina, iets dat Bogie zeer overtuigend brengt. In 1995 maakte Sydney Pollack een remake van de film, met Harrison Ford als Linus, Julia Ormond als Sabrina en Greg Kinnear als David. Ook in die versie blijkt dat de acteurs de belangrijkste troef zijn. Deze versie is niet zo goed als het origineel uit 1954, maar laat wel zien dat het verhaal tijdloos is.

‘Sabrina’ behoort tot de categorie heerlijke lichte, zorgeloze komedies waar er zoveel van zijn gemaakt zeker tijdens de gloriejaren van Hollywood. De film is verleidelijk op een speelse manier en zal al zijn kijkers met een glimlach en een warm gevoel achterlaten.