Salmon Fishing in the Yemen (2012)

Regie: Lasse Hallström | 120 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs:  Emily Blunt, Ewan McGregor, Kristin Scott Thomas, Rachael Stirling, Amr Waked, Tom Mison, Catherine Steadman, Jill Baker, Dixie Arnold, Pippa Andre, Waleed Akhtar, Simone Liebman, Hamza Saeed, James Cutting, Hamish Gray, Steven Blake

Even vreemd als de titel doet vermoeden wil de film ‘Salmon Fishing in the Yemen’ maar niet worden. Ondanks een uitstekende cast, bestaande uit Ewan McGregor, Emily Blunt en Kristin Scott Thomas, blijft het geheel vlak en weet het zich maar net uit de matige cijfers te trekken, al zullen de namen genoeg publiek naar de bioscoop lokken om geen totale flop te worden.

Voorop moet worden gesteld dat ‘Salmon Fishing in the Yemen’ geen slechte film is. De acteerprestaties zijn in orde, de plot – gebaseerd op het gelijknamige boek van Paul Torday – is leuk verzonnen en de cinematografie is zelfs uitstekend, maar alles kabbelt toch maar voort naar een haast hopeloos voorspelbare uitkomst. En dat terwijl regisseur Lasse Hallström toch zo veel films heeft gemaakt die dit voorspelbare karakter juist wisten te omzeilen (‘The Cider House Rules’ en ‘What’s Eating Gilbert Grape’ bijvoorbeeld), maar de laatste jaren is de Zweed afgezakt naar een matig niveau. Films als deze en zijn voorganger ‘Dear John’ kunnen genoeg bioscoopbezoekers vrolijk stemmen, en de romantische ondertoon van zijn films voelt vaak niet geartificeerd aan, maar lang beklijven doen ze echter ook niet.

Zo is ‘Salmon Fishing In The Yemen’ een film die je een uur en drie kwartier vermaak biedt van acceptabel niveau. Onder de maat wordt het nooit – laat dat maar over aan Ewan McGregor, die sterk speelt, en Kristin Scott Thomas, die in geen enkele film minder dan geweldig is – maar sprankelen doet het ook op geen enkel ogenblik, waardoor de film als ongedenkwaardige pulp, een tussendoortje, kan worden gezien. Een mager zesje; het geld wat in deze film is gestopt had beter voor echte cinema gebruikt kunnen worden, bijvoorbeeld het soort films dat Hallström vroeger maakte: hartverwarmend, komisch en origineel. ‘Salmon Fishing in the Yemen’ is niets van die drie.

Luuk Imhann

Bioscooprelease: 3 mei 2012
DVD-release: 18 oktober 2012