Shackleton (2002)

Regie: Charles Sturridge | 200 minuten | drama, avontuur, biografie | Acteurs: Kenneth Branagh, John Grillo, Paul Humpoletz, Phoebe Nicholls, Eve Best, Mark Tandy, Cicely Delaney, Christian Young

Sir Ernest Shackleton: vreemdganger, betrokken vader, vrijbuiter, avonturier, expeditie-leider en emotionele tijdbom. Genoeg stof dus om een 200 minuten durende serie mee te vullen. En als karakteracteur Kenneth Branagh de hoofdrol voor zijn rekening neemt, moet het wel goed komen toch?

In ‘Shackleton’ draait het om de gelijknamige avonturier. Na een mislukte expeditie is de man erop gebrand zichzelf opnieuw te bewijzen. Na wat geld te hebben losgepeuterd, gaat Ernest met 27 crewleden op pad om het onontgonnen Antarctica te verkennen. De expeditie ontaardt in een ramp. Kan Shackleton zijn mannen redden van een wisse dood? En ziet hij zijn twee kinderen ooit nog terug? Het leven van de avonturier is interessant uitgewerkt. Hoewel de tv-serie zich met name richt op de Antarctica-expeditie, kun je tussen de regels door veel te weten komen over de man zelf. Shackleton bedroog zijn vrouw, had al wat (mislukte) ontdekkingstochten op zijn naam staan en zijn tocht naar Antarctica was een soort wanhoopsdaad. Met zijn ambitieuze tocht hoopt hij zichzelf op de kaart te zetten als ontdekkingsreiziger.

Branagh zet de titelfiguur neer als een moeilijk, maar aimabel mens. Hoewel Sir Ernest nogal wat foute beslissingen maakt, heeft hij het hart wel op de goede plaats. Branagh speelt de rol met verve. Wat Shackleton ook uitspookt, door Branagh intense spel gun je hem altijd het voordeel van de twijfel. De rest van de cast bestaat uit onbekende acteurs. Branagh is duidelijk de trekpleister van de serie. Wat overigens niet wil zeggen dat hij de enige acteur is die goed werk aflevert. Het acteerwerk is van een hoog niveau. Het tempo van de reeks ligt behoorlijk laag. Als je een actiebeladen show verwacht, dan kom je bedrogen uit.

‘Shackleton’ is een karakterstudie. De barre overlevingstocht komt uiteraard uitgebreid aan bod, maar er wordt ook veel tijd besteed aan Shackletons privé-leven. De hoofdattractie, de survivaltocht, is sterk uitgewerkt. De scènes zijn echt op Antarctica opgenomen en dat levert mooie beelden op. De natuur komt goed uit. Ook zul je onderwaterscènes en sneeuwstormen zien die al even imposant in beeld zijn gebracht.  ‘Shackleton’ is een vakkundig gemaakte tv-serie. Het acteerwerk is goed, de actie dik in orde en de karakterontwikkelingen zijn ook de moeite waard. Perfect amusement, dat nog leerzaam is ook.