Take This Waltz (2011)

Regie: Sarah Polley | 116 minuten | komedie, drama | Acteurs: Michelle Williams, Seth Rogen, Luke Kirby, Sarah Silverman, Jennifer Podemski, Diane D’Aquila, Vanessa Coelho, Graham Abbey, Damien Atkins, Aaron Abrams, Dyan Bell, Albert Howell, Danielle Miller, Matt Baram, Avi Phillips, Diane Flacks, Cheryl MacInnis, Ciarán MacGillivray, Roy MacNeil, Sandy MacLean, John Dunsworth

Sarah Polley is een perfect voorbeeld van een voormalig kindsterretje dat goed terecht is gekomen. Al op haar vierde schitterde de talentvolle Canadese in de Disney-film ‘One Magic Christmas’ (1983) en vier jaar later was ze een van de sterren in Terry Gilliams ‘The Adventures of Baron Munchausen’ (1988). Ook als volwassene behaalde Polley de benodigde successen, met films als ‘The Weight of Water’ (2000) en ‘The Secret Life of Words’ (2005). Al gauw kroop het bloed waar het niet gaan kon en ontwikkelde ze zich ook achter de schermen, als scenarioschrijver en regisseur. De eerste film die van haar hand verscheen, ‘Away from Her’ (2006), werd met prijzen overladen en leverde de ambitieuze Polley zelfs een Oscarnominatie op voor Best Adapted Screenplay. Haar tweede film, ‘Take This Waltz’ (2011), die ze behalve schreef en regisseerde ook zelf produceerde, is ook al zo’n rake schets, die uit het leven gegrepen lijkt te zijn. Margot (Michelle Williams) is al jaren samen met haar echtgenoot Lou (Seth Rogen). Ze houdt bijzonder veel van hem, maar het vuur is in de loop der jaren wel geblust. Hun relatie is meer vriendschap dan passie, en juist die passie begint Margot steeds meer te missen. Michelle Williams is een meester in het geloofwaardig overbrengen van uitgebluste liefdesgevoelens, zagen we eerder in ‘Blue Valentine’ (2010), maar ook Seth Rogen blijkt in staat een intense emotionele complexiteit aan de dag te brengen.

Margot dringt wel aan op meer lichamelijk contact met Lou, maar hij vangt de signalen niet op. Geen wonder dat ze, als ze tijdens een vliegreis een leuke man van haar leeftijd ontmoet, graag met hem flirt. Er is duidelijk een seksuele spanning tussen deze Daniel (Luke Kirby) en zij, en zolang hun ontmoeting eenmalig is, wil Margot best een risicootje nemen. Dan blijkt Daniel ineens haar nieuwe overbuurman te zijn… Margot staat ineens voor een dilemma: blijft ze trouw aan haar goedhartige maar ietwat saaie echtgenoot of werpt ze zich in de spanning en het avontuur? Het is wikken en wegen, want welke beslissing ze ook neemt, ze kan er altijd spijt van krijgen. Het is knap van Polley dat ze hoofdzakelijk met woorden zoveel emotionele complexiteit weet over te brengen (het is pas nadat Daniel haar heeft ingefluisterd wat hij met haar wil doen, dat ze zich seksueel tot hem aangetrokken begint te voelen). Natuurlijk wordt ze hierin gesteund door een betrouwbare cast, met zoals gezegd als positieve uitschieter Seth Rogen. Ook hier blijft hij zijn joviale zelf, maar hij blijkt ook over een andere, meer ingetogen kant te beschikken die aandoenlijk en teder is. Zo innemend zagen we Rogen zelden. Lijnrecht tegenover hem staat Luke Kirby, de aalgladde charmeur die nauwelijks op onze sympathie kan rekenen, al denkt Margot daar duidelijk anders over. Naast het drietal hoofdrolspelers zien we in bijrollen onder meer Sarah Silverman als Lou’s alcoholverslaafde zus.

In andere handen had ‘Take this Waltz’ eenvoudig een dertien-in-een-dozijn romantische komedie kunnen worden, die je na het kijken zo weer vergeten bent. Doordat Sarah Polly aan het roer zit, weet deze film de kijker echter emotioneel uit te dagen. De situaties zijn heel herkenbaar, evenals de karakteriseringen en de gesprekken. ‘Take this Waltz’ prikkelt je om eens kritisch naar je eigen relatie te kijken. Iedereen weet dat de vlinders op een gegeven moment wegvliegen, dat het verliefde gevoel niet eeuwig duurt. Veel mensen herkennen ook de verleiding van de lust. De vraag is wat je ermee doet. Polley schetst dat eeuwige vraagstuk op zeer geloofwaardige en overtuigende wijze. Komt nog bij dat de film opgenomen werd in een broeierig heet en kleurrijk Toronto, en vooral door de temperaturen wordt de seksuele spanning nog maar eens extra onderstreept. Met ‘Take this Waltz’ toont Sarah Polley nog maar eens aan een zeer interessante filmmaakster te zijn, die vooral sterk is het uitspelen van de emotionele complexiteit van haar personages. Hier laat ze ook weer zien goed uit de voeten te kunnen als acteursregisseur. Met name Seth Rogen steekt boven zichzelf uit in een rol die vooralsnog de beste uit zijn loopbaan is. ‘Take this Waltz’ – naar een songtitel van Leonard Cohen – is een emotionele maar charmante relatiefilm die drama, humor en onderhuidse spanning samenbrengt en daarmee heel wat stof tot nadenken geeft.

Bioscooprelease: 30 augustus 2012
DVD- en blu-ray-release: 9 januari 2013